Awimbaweh, the lion sleeps tonight

Zimbabwe, Victoria Falls Municipality

Ik neem mijn woorden terug van gisteren...ik dacht dat het niet mooier zou gaan worden omdat het onmogelijk was maar vandaag hebben we weer zulke mooie ervaringen gehad, super!!

We zijn nu in ons derde land, Zimbabwe. In het stadje Victoria Falls blijven we twee nachten.

Vanmorgen zijn we de dag vroeg gestart met een game drive, over land dit keer.
Het Chobe National Park hebben we gisteren vanaf het water gezien en nu vanuit jeeps.
De chauffeurs houden onderling contact via mobilofoons. Valt er ergens wat te zien dan gaat iedereen erop af. Onderweg bavianen, antilopen, giraffe en dan een dodelijk slachtoffer.
Een luipaard heeft een antiloop overmeesterd en gedood, de prooi is versleept maar was toch te zwaar om mee in een boom te nemen.
We zien tussen wat bomen en struiken de dode antiloop op zo'n 25 meter afstand. Misschien is de luipaard in de buurt... Nee, misschien later.

Gekraak op de radio, er zijn leeuwen gespot.
Het zijn drie jonge mannetjes, wel ballen maar geen manen nog.
Ze trekken zich niets aan van de jeeps, alsof ze er dwars doorheen zien.
Echt geweldig om zo dichtbij, meter of drie van de jeep, de koning van het dierenrijk in het wild te zien.
Het groepje antilopen verder op het veld is alert, er staan er een aantal op de uitkijk. Ze zien, in het open veld, de leeuwen al aankomen.
Ach, de familie nijlpaard is er ook weer bij.

De buffels, wat een grote dieren ook van dichtbij. De leeuwen gaan ook een straatje voor ze om hoorde ik. Er valt niet te sollen met een buffel. We zien ook een mannetjesleeuw met manen die als we hem op de terugweg passeren in een bosje is gaan liggen vanwege voor bijkomende buffels.

Om 9.30 uur zijn we weer terug bij de lodge, ontbijten en vertrek naar de grensovergang. Daar kan het soms lang duren waarschuwde Manda.
Alle inreisvisums worden er ter plekke met de hand geschreven.
Botswana zijn we zo uit, stempel erbij in je paspoort en klaar. Zimbabwe in vergt dus tijd. Ze hebben al wachtstoeltjes staan.
Voor $30 worden er gegevens van je pas overgeschreven op een sticker en die wordt in je paspoort geplakt, compleet met stempels. Foutloos werken ze niet, Joke blijkt ineens Duits te zijn volgens het visum.
Is niet erg zegt Manda.

In het stadje Victoria Falls stoppen we bij een boekingskantoor om een excursie voor die middag te betalen. Een bezoek aan
Lion & Wildlife Sanctuary leek me interessant. Met vier mensen geven we ons op voor deze excursie. Keurig worden we op de parkeerplaats van de lodge opgehaald.
We blijken een prive tour te krijgen, geen andere bezoekers.
Er verblijven een aantal dieren om op te knappen omdat ze iets mankeren of ze zijn ongewenst en kunnen nergens anders heen.
De leeuwen zijn teveel aan mensen gewenst, leven hier op een ruim terrein en liggen er weldoorvoed en relaxed bij.

Even verderop, we rijden in een jeep met kooiconstructie, mogen we bij het verblijf van de hyenas de kooi verlaten.
De hyenas blijven hier ook voor altijd wonen. Omdat ze teveel een last werden in een bepaald dorp zouden ze afgeschoten worden.
De medewerker kent de dieren, weet hoe ze reageren, vertrouw me zei hij... We konden aardig dicht bij de hyenas komen. Ze goed kunnen bekijken, ze reageerden nieuwsgierig maar ook bedachtzaam. Ze lopen vreemd, door de kortere achterpoten, hun bek staat vaak in een grijns. Ze zijn groter dan ik dacht en dan blijken deze nog niet eens volgroeid.
Er zijn twee soorten, gespikkelde en bruine.

Hierna is het voeren van de leeuwen aan de beurt. We lopen in een soort van grot en staan met ons gezicht op ooghoogte van de grond. Voor de opening zitten tralies en voor onze neus liggen drie stukken rauw vlees (van een koe). Stel je camera op filmen en wacht...
Op een teken horen we beweging en er komen drie leeuwen aangestormd. Het geluid!!! Het gezicht!!! Een wolk van stof en het geknars van de tanden van de leeuwen op de botten in het stuk vlees. Wat een beleving.

Tot slot rijden we nog naar een plek waar ze een paar struisvogels houden.
Twee vrouwtjes (moeder en dochter) en een mannetje. Een van de vrouwtje maakt draaiende bewegingen met haar lijf en vleugels. Ze wil paren zegt de gids. We staan er echt maar net en daar komt het mannetje (met donkerder vleugels en rode poten en voeten) aan...een korte paringsdans (voorspel) en hop hij springt bovenop het vrouwtje. Ooo filmen zegt de medewerker, speciaal!!!
Eh .... Niet helemaal hierop voorbereid...na 25 seconden kreun en zucht is het klaar.
Het mannetje komt van het vrouwtje en we zien nog net zijn rode geslachtsdeel voordat hij weg wandelt... Het vrouwt blijft eerst toch wat versuft op de grond zitten...is het al klaar?...en krabbelt dan overeind....
Tijd voor eten, we mogen het ze geven..droge brokken. Direct uit je handen gaat niet zo lekker, ze pikken wel eens aan je vinger...met een mandje stevig vasthoudend wil ik het wel proberen.

Wat hebben we bijzondere dingen gezien en gedaan!
's Avonds eten we met z'n tweetjes ergens in het dorp. Morgen een dag zonder programma en verdere excursies hebben we laten gaan. We gaan op eigen gelegenheid de Victoria Watervallen bekijken.

Bijzondere belevenissen in Afrika. Verhalen en de plaatjes erbij is weer genieten op afstand. Prettige vakantie! Liefs, Anniek

Anniek 2024-02-10 07:41:38

Wat een belevenis. Om die grote dieren zo vlakbij te zien eng hoor

Riet van Munster 2024-02-10 08:28:14

Wat een geweldige reis Annemarie. Prachtige foto’s.

Siem 2024-02-10 10:20:50

Wat een mooie reis, nu al!! Blijf vooral schrijven en foto’s maken. Zoooo leuk!!