De hoofdstad

IJsland, Garðabær

We vertrekken hier weer en rijden naar Reykjavik.
Eerst nog even een stop bij een lavaveld met mos, we pakken een stukje hobbeldebobbel weg en staan middenin het veld. Mooi, bijna mysterieus, gezicht.
Het valt mij op dat je helemaal geen dieren ziet, geen spinnetje, geen kevertje, geen mieren...

Na een korte pauze in Borgarnes komen we aan het eind van de ochtend in Reykjavik aan.
Het is op zondag gratis parkeren en een plekje wordt vlot gevonden.
Eerst maar richting de Hallgrímskirkja, die kan je niet missen, steekt overal bovenuit.
De kerk is bijna 75 meter hoog en de basalt kolommen hier in IJsland waren een inspiratiebron voor het uiterlijk. Met een lift kun je omhoog.
De zondagsdienst is net klaar dus we mogen erin.
Gaaf uitzicht hoor bovenop. Geluk ook dat het zo helder is, we kunnen ver kijken. De vele gekleurde daken, vanaf boven zie je meer een grote plaats toch dan een hoofdstad. Reykjavik heeft bijna 123.000 inwoners, ter vergelijking Haarlem bijna 2x zoveel.

Reykjavik heeft ook veel street art. Altijd leuk deze tekeningen op de gebouwen.
In dé winkelstraat zijn op zondag vooral de souvenirwinkel en restaurants open.
Als we lunchen zie ik ineens de twee Nederlanders (de mannen uit de buurt van Vianen die zo snel gingen, deden het rondje in 10 dagen) lopen waar we zo'n 10 dagen terug mee hebben zitten praten. Ze kijken niet onze kant op anders hadden we zeker gezwaaid.

Ik vind het concertgebouw aan de haven genaamd Harpa erg mooi, moderne architectuur. Ook de Sun Voyager, de stalen boot aan de kade, vangt precies nu ook zon. Deze twee, en de kerk, zijn zo kenmerkend voor Reykjavik.
Kriskras door straatjes (4 poezen gezien, terwijl in de weken hiervoor maar 1!) wandelen we via de stadsvijver en het gekke beeld (basaltblok op benen, de onbekende bureaucraat) terug naar de auto.

Voor ons overnachtingsadres Álftanes moeten we op een andere plek inchecken, 8 km verderop. We kunnen naar ons adres en de deur is gewoon los, ook zo kunnen we er weer weggaan.
War een locatie zeg, aan het einde van de weg, pal aan de zee. Ik denk dat het hier nog 'De straat van Denemarken' heet.
De Atlantische oceaan begint iets lager.
Het complex is in vissersthema en heet ook Hild Fishermans village. O lekker, er zijn twee hot tubs, er zijn zelfs badjassen. Na het avondeten plonzen we erin, bij de zonsondergang (achter de wolken).

Ach, voor de elfen is hier een compleet dorp❤

Ach wat jammer dat jullie reis en dus blogs eindigen. Het was een genot om jullie te volgen. Ook voor mij was het een ophalen van herinneringen. Goede vlucht naar huis! Gaan jullie nog naar de Blue Lagoon? Groet en tot horens

Adie 2021-09-19 22:40:25

Schitterende foto s,en helder mooi weer.De koek is op,je komt op huis aan.Een goede reis naar Holland.Nagenieten met foto s enzovoort.Het wordt een latertje,bel me even al is het nacht.TOT GAUW. mam.

Rie Brouwer 2021-09-20 08:33:02

Goede reis naar huis! Het was weer erg leuk om zo met jullie mee te kunnen reizen. Prachtig land en mooi in beeld gebracht!

Greta 2021-09-20 09:21:23

Echt een rondje IJsland gedaan, zie ik op de kaart boven de webpagina. Was weer een mooie reis met leuke verslagen en prachtig beeldmateriaal. Goede reis naar huis - ben benieuwd naar jullie volgende avonturen!

Dick 2021-09-20 09:25:36

De reis zit er bijna op. Bedankt voor alle verslagen en foto’s veilige reis terug

Riet van Munster 2021-09-20 10:37:47

niet precies goed gegaan

ma koenen alles weer gevolgd was weer heel mooi.goede vluchten totziens 2021-09-20 13:26:24

Het was een boeiende ontdekkingstocht. Heb alle dagen meegenoten. Schouderklopjes voor de auto... En straks gaat het mooie nagenieten weer beginnen!

Jan Willem 2021-09-20 15:03:44

Dat was een prachtige reis die we mee mochten maken. Mooi beeldmateriaal en prettig om al de verslagen te lezen. Goede en veilige reis naar huis!