Toch weer op de fiets

Duitsland, Donauwörth

Het was vandaag markt in de stad met ook nog wat festiviteiten. Daardoor konden we niet door de hoofdstraat fietsen en misten we onze bakker. Wel kwamen we onze gids weer tegen die zei dat ze al naar de boekhandel was geweest om te informeren naar het boek van Ilja L. Pfeiffer dat Anneke haar had aanbevolen en het was al besteld.
Het weer is al weer veel beter. Nog wel een beetje koud naar wel een lekker zonnetje. Zo ziet alles er veel vrolijker uit.
Ik heb een fietsroute uitgezet langs de Donau maar dan stroom opwaarts en niet meer over zwarte stippel weggetjes en het was best een leuke tocht. We hebben nog een tijdje in een natuurentdekkingshütte zitten kijken naar de watervogels bij de Donau. Onderweg konden we nergens een gasthoff vinden en de hafenkneipe, die ik in Donauwörth ontdekt had was gesloten dus het werd toch weer een Italiaanse lunch.
Na de lunch zijn we met de auto naar Harburg gereden. Hier ligt een van de best bewaard gebleven burgten van Duitsland. Hij is wel prive bezit en je kan hem niet bezoeken. Dat is maar goed ook want om er te komen moet je wel heel veel trapjes op.
Er is wel een leuke brug over de Wörnitz met uitzicht op kleine watervalletjes en stuwtjes en ze hebben er lekker bier. Ook is het maar klein dus je hoeft niet veel te lopen. Het ligt op de kraterrand en er is een grote cementfabriek. De Schwabenstein of Suevit die ontstaan is door de enorme hitte en druk bij de inslag van de meteoriet is namelijk een van de beste grondstoffen voor cement.
Terug in Donauwörth zijn we nog een stukje gaan wandelen in het park achter hotel. Daar ligt de Mangoldfelse. Dat zijn de resten van de burg van Mangold die daar zijn vrouw Maria van Braband en haar halve hofhouding heeft vermoord om dat hij dacht dat ze overspel had gepleegd. (Wat niet waar was zoals hij een dag later ontdekte). Dit alles wisten wij van onze gids van gisteravond die we nu ook weer tegen kwamen. Ditmaal met een grote groep toeristen achter haar aan. We hebben bij de Italiaan nog wel wat gedronken maar we wilden toch wel weer wat Duits. Het enige wat nog overbleef was die Goldener Hirsch. Dat leek heel chic maar viel toch wel mee. En ze hebben ook kleine porties wat ons wel goed uitkomt want erg veel honger hebben we niet.
Ik heb de laatste dagen ook veel gelezen over de inslag en de gevolgen van de meteoriet inslag hier. Het is de best onderzochte inslag krater in de wereld en het is fascinerend wat je daarover allemaal leest . Ik zou er nog wel veel meer over willen vertellen en nog wel een week willen blijven om alle bijzondere plekjes te bezoeken maar we gaan toch weer verder. Wie meer wil weten kan kijken op https://www.geopark-ries.de/entstehung-rieskrater/ .

Had je Grand Hotel Europa aanbevolen, Anneke? Ik zag dat vorig jaar een keer voor 8 euro in een boekhandel in Schwerin, kennelijk is het nog geen groot succes in Duitsland. Ten onrechte!