Naar Aix

Frankrijk, Aix-en-Provence

We waren al om tien uur in Aix en Provence. Met de snel dubbeldeksetouringcar die van begin naar eindpunt gaat zonder tussenstop. We hadden met onze bejaardenpas 2 kaartjes gekocht en onze bejaardenpassen weer opgeborgen. Toen we onze kaartjes lieten zien bleek dat niet goed. De kaartjes waren gewoon de kassabonnen en onze bejaardenpas bleek een soort OV kaart te zijn. Daarop stond onze reis en die moesten we tegen de daarvoor bestemde aflezer houden.
Het weer is verslechterd. Het is bewolkt en er staat veel wind. Heel af en toe valt er een druppeltje maar de echte regen verwachten ze pas vannacht.
Bij de koffie werden we nog vergast op een demonstratie van Franse wappies allemaal schreeuwend om liberté maar geen oog hebbend voor de sanité.
Aix is een leuk stadje maar het is er wel druk. Dat komt natuurlijk omdat het marktdag is. We hebben mooie knoflook gezien maar we wachten tot we in Buis -les - Baronnies zijn want we hebben geen zin om vandaag alles mee te sjouwen. We vinden het meeste hier wel vrij duur. Vooral de vis en andere zeedieren. Krabscharen kosten hier veertig euro per kilo. Als ze bij ons veertien euro kosten vind ik ze al te duur. Meestal betaal ik maar een euro of negen en soms maar zes. Anneke vindt de groenten en het fruit ook duur, maar daar heb ik geen verstand van. We hebben nog geen gedroogd eekhoorntjesbrood gevonden, wel verse. Ze hebben ook veel andere paddenstoelen. We hebben wel al truffelolie gekocht. Ik ontdekte ook een fotozaak waar ik een accu voor mijn camera kon kopen, dus dat was wel boffen.
Ook zijn we in de kathedraal geweest. Die was best bijzonder gebouwd. Vrijwel alle bouwstijlen die ze in kerken hebben toegepast sinds de vijfde eeuw waren vertegenwoordigd zonder dat het een rommeltje werd. Hij was ook tussen alle huizen ingebouwd, zonder een groot plein. Na de lunch ontdekten we dat er nog veel meer markten waren maar die gingen net sluiten want de markten duren hier maar tot één uur. Dat vond ik eigenlijk best prima want het waren voornamelijk kledingmarkten met dameskleren, sjaaltjes, kettingen, oorbellen en schoenen. Niet echt mijn ding.
De bewolking was ondertussen verdwenen, het was weer behoorlijk warm. We hebben nog wat door door Aix gelopen en een terrasje gepakt maar om vier uur waren we echt op en hebben we weer de bus terug genomen.
Dit is onze laatste avond in Marseille. Morgen gaan we naar de Gorges du Verdon. We overnachten dan in Castellane en gaan vervolgens nog een paar dagen nar Buis-les-Baronie, want we hebben tenslotte op de baronielaan gewoond en dat schept verplichtingen.
Ik hoop wel dat het weer mee zit want voor morgen verwachten ze onweer.

Aix-en-Provence 10’07”: https://youtu.be/HYKgKosjrgE

Die menging en stapeling van bouwstijlen in kerken is zo mooi. Het is ook vaak een verslag van de welvaart van het gebied. In tijden van schaarste of arnoede geen verandering. Geniet nog. Ik volg jullie reis.