Genua 1

Italië, Genua

Het is kwart over twee en we wachten op onze eerst Genuaanse lunch. We zijn nog net op tijd want eigenlijk sluiten ze om 2 uur.
De reis ging dus voorspoedig. We waren al vroeg op en om kwart over acht reden we al door Basel op weg naar de snelweg. Deze bracht ons snel door Zwitserland. Eigenlijk meer onder Zwitserland door want we hebben heel wat kilometer tunnel gehad. Na de Gotthard tunnel hebben we koffie gedronken in zo'n 'gezellig' Zwitsers wegrestaurant, dus daar waren we zo weer weg. Bij de grens was nog wel een kleine file en er waren wat wegwerkzaamheden maar alleen rond Milaan was het een beetje druk en al met al konden we flink doorrijden en waren we meer dan drie uur eerder dan verwacht in Genua.
Ik had het hotel al geappt dat we er eerder zouden zijn en er stond al iemand te wachten toen we kwamen. Het is eigenlijk geen hotel maar kamerverhuur, maar we hebben een mooie ruime kamer op de begane grond en een eigen parkeerplaats op een binnenterrein. De man van het hotel heeft ons snel uitgelegd hoe alles zat en ons toen snel naar het restaurant gebracht want die sluiten hier 's middags vroeg.
We zijn natuurlijk begonnen met een coronatest en Anneke vond de Italiaanse testdrank heerlijk. Ik moest het doen met Heineken.
Het eten was prima ik had een heerlijke octopus salade met gegrilde groenten en Anneke gegrilde groenten met biefstuk spiesjes. Die kon ze gelukkig niet allemaal op dus heb ik haar maar wat geholpen.
We liggen nu uit te rusten van het uitladen van de auto want het is hier behoorlijk warm, maar in onze aircokamer is het goed uit te houden. We hebben ook al boodschappen gedaan dus onze koelkast staat al weer vol met corona tests. Straks gaan we naar de oude haven.
De oude haven is niet meer zo oud. Het is nu een mondain uitgaansgebied. De pakhuizen zijn omgebouwd tot bars, restaurants, conferentiecentra, enz enz. Er is een reuzenrad en nog veel meer. Langs de kades liggen jachten waarvoor je wel 10 keer de jackpot van de staatsloterij moet winnen wil je ze kunnen kopen. Verder liggen er veel cruise schepen en een paar grote veerboten.
Voor we naar de haven gingen zijn we even langs piazza delle Erbe gelopen. Hier schijnt Ilja Leonard Pfeijffer vaak op het terras te zitten, wij hebben hem niet gezien maar het bier smaakte er goed.
Gegeten hebben we in de oude haven. Dat viel wel tegen, we hadden een prachtig terras, maar we moeten voortaan wel ons woordenboekje mee nemen, want ons avondeten bleek een broodje te zijn met veel tomaat en mozzerella en maar een paar ansjovisjes. Anneke had trouwens een broodje met heek, ook niet haar favoriet.
Gelukkig was het bier goed en de wijn ook lekker.
Terug viel nog niet mee want hoewel onze kamer toch vlak bij de kust ligt, ligt die wel een stuk hoger dan de haven. We kwamen dan ook flink bezweet aan en ik ben maar gelijk onder de douche gegaan.
Toen volgde de tweede deceptie. Ik had vanmiddag bij de allimentare (kruidenier) op de hoek 3 flesjes bock chiara bier gekocht om voor het slapen gaan nog een corona test te doen. Dat bleek toch wel iets heel anders te zijn dan ons bokbier. Chiara betekend doorzichtig en dit bier zag er dus uit als pils en smaakt iets sterker als pils. Het is wel te drinken maar toch echt geen bok.

Heb je een speciale injectiespuit voor die Italiaanse corona-test?

motell 2020-09-14 16:43:15

Wat zijn jullie weer super snel dus Anneke heeft de ijskast vol Coron bier met limoen.nu Proost.op jullie avontuur.

elizabeth 2020-09-14 17:03:05

Genua een onderschatte stad. De laatste keer dat wij er waren hebben wij in de kamer van koophandel (Camera Di Commercio)mogen rondkijken. Wat een prachtig gebouw van binnen. Hij zit aan de via Garibaldi 4. Een aanrader. Even vragen bij de portier in de hal.

Yvonne Noordijk 2020-09-14 19:22:06

Wij gebruiken de coronatest van de eerste afbeelding

annekeenhans.op.reis 2020-09-14 22:30:06

Is Genua een Must See?

Henk Haarhuis 2020-09-14 23:41:26

La Superba van Ilja Leonard Pfeiffer gelezen?

Jan v.d.L 2020-09-15 12:25:23

" Ilja Leonard Pfeijffer (45) werd in 2008 verliefd op de stad en is sindsdien dagelijks in het wild aan te treffen op het Piazza delle Erbe. Een verrukkelijk pleintje, trouwens. Italiaanser kan het niet. Sowieso komen al je typisch Italiaanse dromen uit hier in het labyrint van Genua. Wie de was wil zien hangen tussen twee huizen in een smalle steeg met afgebladderde muren en een opera's zingende mama op de achtergrond, moet hier zijn."

Lia 2020-09-15 13:36:34

Wij zagen Pfeijffer niet op het Piazza delle Erbe maar in de Via Cairoli, het verlengde van de via Garibaldi. Deze plek is veel sjieker. Misschien komen er te veel Nederlanders naar de Piazze delle Erbe en is hij daarom ergens anders gaan zitten.Hij drinkt trouwens geen alcohol meer, dus misschien zit hij sowieso minder vaak op een terrasje.

annekeenhans.op.reis 2020-09-15 23:03:52

Voor Jan vd. Leek. Ja, Jan, heb ik gelezen, en Hans voor de helft. En ook het Grand Hotel Europa. Hij schrijft echt heel mooi.

annekeenhans.op.reis 2020-09-15 23:10:32

Leuk om zo een kijkje te kunnen nemen in Ilja Pfeijffer's Genua! En op alle andere plaatsten in Italie waar jullie nog naartoe gaan! Heel geruststellend dat jullie regelmatig een coronatest doen. Ga daar vooral mee door!