Het blijft maar regenen

Frankrijk, Saint-Loup-sur-Semouse

Ik werd vanochtend wakker van geluiden buiten. Gebonk en geratel zo te horen vlak bij.
Het bleek dat ze de weg aan het openbreken waren vlak naast het huis.
Hoewel het regende ben ik toch maar even gaan kijken. Mijn kennis van het Frans was net genoeg om te begrijpen dat ze de waterleiding aan het opgraven waren. In de greppel stroomde al wel wat water en ik vroeg of er een lek was, maar dat kwam gewoon door de regen.
Ook zei ik dat ze vanmiddag ook bij ons langs zouden komen om naar de watermeter te kijken. Dat klopt, zei de man, dat ben ik, maar ik kan nu ook wel even kijken hoe het er bij staat. Moet ik wel eerst even het keukenkastje leeg maken zei ik, kom maar over tien minuten. En dat allemaal in het Frans, ik stond er zelf versteld van.
Tien minuten later keek de man in het lege keukenkastje en zei dat er geen meter te bekennen was. Ik zei dat hij in het gat in de bodem moest kijken want dat daar de meter zat. Daar schrok hij wel van. Zijn maat ging een zaklataarn halen en toe kon hij hem zien. Hij zei daarna dat het een vrij recente meter was die niet vervangen hoefde te worden. Ik had ondertussen Kiek en Martijn gebeld en de man vertelde hun het zelfde. Dat was een hele opluchting want ze waren al bang dat de halve keuken gesloopt moest worden.
Het was dus allemaal gauw geregeld en we konden de rest van de dag gaan doen wat we wilden. We hadden wel willen gaan wandelen door het bos of in een leuk stadje, maar dat was gezien de gestaag vallende regen geen optie. Dan maar afwassen en gaan lunchen in st Loup sur Semouse. Er zijn daar ook een paar grote winkels waar we wat inkopen kunnen doen.
We aten in een chique restaurant in een grote villa aan een van de uitvalswegen.
Het eten was prima, de wijn wel duur maar omdat we het dagmenu hadden genomen was het alles bij elkaar toch goedkoop.
Om dat het geen weer was voor een buiten wandeling hebben we maar een 'promenade de magazin' gemaakt. Eerst door de lidl en toen door de intermarché. We vonden zowaar nog wat eekhoorntjesbrood en morieljes en het was al voor ons gedroogd ook. We vonden nog heel wat meer en het was maar goed dat het niet in mijn rugzak hoefde maar gewoon in een karretje naar de auto kon.
Toen maar weer naar ons riante landhuis want we moesten ook nog schoonmaken. Ze waren nog steeds bezig en de waterleiding lag al voor een heel stuk bloot. Het schijnt dat in Clerjus in de zomer veel lekkage is geweest en alle waterleidingen en watermeters worden nu grondig gecontroleerd en waar nodig gerenoveerd.
Morgen mogen we weer naar huis.

Heel erg bedankt voor het binnenlaten van de watermeneer! En lekker gegeten bij Rémy? :-)