Genua 2

Italië, Genua

Vandaag gaan we met het openbaar vervoer. Weinig horizontaal, vooral verticaal met de ascensore (stadsliften) en de funiculare (kabeltreintjes). Voor 4.50 € heb je een dagkaart voor alle horizontale en verticale openbaar vervoer in Genua.
Eerst zijn we gaan ontbijten in ons lunch café van gisteren. We namen foccacio met olie en zout, het enige niet zoete wat er was, met caffé latte en espresso, het smaakt prima en kost bijna niks. Terug in het hotel zagen we de de appartement beheerder, die ons aan de overkant bij de tabakszaak geholpen heeft om een dagkaart te kopen en een goed restaurant voor het avondeten heeft aanbevolen.
Met de bus zijn we naar de piazza Portello gegaan. Zo kwam ik er ook achter waarom op de kaart een aantal grote wegen ineens stopten. Er zijn namelijk heel veel grote tunnels die niet op de kaart staan. De Portello ligt vlak bij de via Garibaldi, de mooiste straat van Genua. Hier staan allemaal grote stadspaleizen uit de achttiende/negentiende eeuw.
De Camera di Commerzo mochten we niet in vanwege de corona maar ik mocht wel een foto maken van het plafond bij de ingang en dat was prachtig.
De VVV is ook in de via Garibaldi en daar hebben we eerst wat informatie opgehaald. Toen weer terug naar de Portello want daar heb je een ascensore en een funiculare.
Eerst hebben we de lift genomen naar Spianata di Castelletto. Hier heb je al een mooi uitzicht over de haven en de oude stad. Met een ander lift zijn we weer naar beneden gegaan. We moesten beneden door een lange gang en dwars door de grote tunnel, de galeria Garibaldi en kwamen uit aan het eind van de via Garibaldi. Die gaat over in de via Cairoli. En wie zat daar op het terras? Onze eigen Ilja Leonard Pfeijffer! We hebben hem maar niet gevraagd voor een selfie want zo zijn wij niet. Ik geloof wel dat hij door had dat we hem herkenden.
We hebben de funicolare naar Righi genomen. Dat is een hele lange met een paar tussenstops. Je komt dan boven Genua uit en je hebt er een prachtig uitzicht zowel over Genua als over het Ligurisch gebergte achter Genua. Je kunt van daaruit verder over de kam lopen naar een aantal forten, maar dan moest je nog verder omhoog en het was al behoorlijk warm, dús dat hebben we maar niet gedaan. Alle restaurantjes waren er ook gesloten dus zijn we maar weer teruggegaan. We zijn wel wat eerder uitgestapt om de 'Albergo del Poveri' te zien. Niet dat wij zo arm zijn maar het stond op de kaart als een waardevol gebouw. We hebben het alleen van de voorkant gezien, want het werd gerestaureerd.
Vandaar zijn we verder naar beneden gelopen naar Basilka SS Annunziata del Vastato. Die is van binnen best mooi.
Toen was het wel tijd voor de lunch en op een klein pleintje midden in de oude stad bij een kleine trattoria hebben we gegeten. Het was een eenvoudige doch voedzame maaltijd van aardappelpie en een soort tarte tartin van tomaten en ui. Het was heel lekker maar lekkerder nog was het bier, ditmaal een Siciliaanse dubbelbock die wel naar bokbier smaakte.
Na nog een ritje met een funicolare zijn we weer met de bus naar onze kamer gegaan om te douchen en wat uit te rusten.
Daarna zijn we met de bus naar de Piazza de Ferrari gegaan. Hier zijn een mooie fontein en imposante gebouwen. We hebben er een palazzo bezocht en een mooie kerk en wat rond gelopen.
Daarna wilden we gaan eten. Maar dat was weer klimmen en er was geen ascensore en ook geen funicolare. Genua heeft veel ups en downs en je ziet ook veel bruggen die van de ene heuvel naar de andere heuvel lopen, dwars over drukke winkelstraten.
Het was een restaurant met heel veel kleine kamertjes, en hing helemaal vol met schilderijtjes en tekeningen van lokale kunstenaars. Toen we kwamen was het nog gesloten en moesten we wachten op het terras van een naastgelegen barretje. We zijn toch wel echte Nederlanders als het op eten aan komt. Je hoeft hier voor 8 uur niet bij een restaurant aan te komen. Het eten was heerlijk, vond ik, want ik had eerst een schotel van rauwe vis en schaal dieren en daarna gegrilde vis en schaaldieren. Anneke had vooraf een salade van eekhoorntjesbrood, wat ze gebakken heel lekker vindt maar rauw was het wel even wennen. Daarna gebakken rundvleesreepjes, weer met rauwe plakjes eekhoorntjesbrood. (Funghi Porcini). Maar wel heel authentiek Genuaans.

Wat een schitterende foto’s.En een leuk verslag.

Marja 2020-09-16 08:22:10

Prachtige foto.s. Avontuurlijk, de Middellandse zee, om uit te waaien, en als de schemering valt, bij de haven, onder de Lanterna ,gaan dineren.Biertje ziet er goed uit.

elizabeth 2020-09-16 17:10:01

Interessante impressie van Genua! En dat jullie toch nog ff Ilja hebben gezien is toch de kers op de taart? Ik heb vandaag eindelijk Grand Hotel Europa kunnen lenen en verheug mij erop!

Lia 2020-09-16 17:15:48

pfoe.... wat een avontuur, die stad Genua, en wat een voorrecht om dat op deze manier met jullie te mogen meebeleven! Even een kopje thee drinken om bij te komen, en dan verder met Boccadasse :))

Marjolijn 2020-09-16 20:45:40

Toen ik een uurtje geleden begon met het lezen van jullie verslag, hoopte ik al dat jullie naar Genua zouden gaan omdat ik Grand Hotel Europa net uit heb en nog bezig ben in La Superba. En zie, ik werd op mijn wenken bediend! Dit wordt vast een hele fijne reis voor jullie, zo in de nazomer (hoewel het nu nog wel behoorlijk warm is, denk ik.) Ben heel benieuwd wat we nog allemaal gaan zien!