Matera

Italië, Matera

We waren al om een uur in Matera ondanks dat we vlak voor Salerno verkeerd reden en op de autostrada naar Napels terecht kwamen. Onze navigatie was helemaal in paniek want we hadden die gezet op tolwegen vermijden en bleef maar herhalen dat met deze instellingen hij geen route kon vinden. Dit was echter snel verholpen. Na alle bochten van de Amalfi kust was de autostrade een verademing. Niet meer elke anderhalve meter een bocht of een nauwe doorgang. Van gemiddeld 20 km per uur konden we weer naar de 130. Niet het hele stuk want er waren veel stukken waar gewerkt werd.
We hebben nu een kamer in een religieus centrum, hoog in Matera vlak naast het kasteel.
Het weer is prima, veel zon maar ook een lekker windje en niet echt warm. Voor vanavond wordt er wel regen verwacht
We wachten nu op de toeristenbus. Wij zitten namelijk hoog maar de grotwoningen zijn laag. Er heen lopen zou geen probleem zijn, maar terug wel.
Het is hier echt heel mooi. Net als alle stadjes hier is Matera boven op een berg gebouwd. Aan de ene kant loopt dat vrij geleidelijk omhoog maar aan de ander kant is een heel diepe steile kloof. Op de rand van die kloof is de oude stad gebouwd. Om de oude stad loopt een weg waar je kunt rijden maar in de oude stad zijn alleen trapjes en nauwe steegjes. Het is een van de oudste steden van de wereld. Acht duizend jaar geleden was het hier al bewoond.
Het is hier allemaal kalksteen en het barst er van de grotten. Tot voor kort waren vele bewoond, maar nu zijn het toeristische attracties. Deze streek was vroeger een van de armste streken van Italië. Carlo Levy heeft er een mooi boek over geschreven, "Christus kwam niet verder dan Eboli ".
De bus bracht ons naar het laagste gedeelte van de stad. Je staat dan aan de rand van een diepe kloof en kan de oude stad tegen de berg zien liggen. De gids nam ons mee naar een van de grotwoningen die we konden bezoeken, daarna mochten we nog wat rond kijken en foto's maken. Na een halfuur bracht de bus ons weer naar boven.
We waren net te laat om de cisterne te bezoeken. Dat doen we morgen nog even.
Voor het eerst in Italië viel het eten tegen. Annekes soep was te flauw en mijn lamskarbonaden waren veel te zout. We zaten wel in een grot restaurant speciaal voor de toeristen. Dat zal het wel geweest zijn.

Prachtig beschreven, en prachtige foto.s.knus die Grot woningen.net als op Gran Canaria.wat hebben jullie het leuk samen zegt de UIL.

elizabeth 2020-09-28 16:23:47

Heerlijk om zo vanuit mijn stoel met jullie mee te kunnen reizen, Anneke en Hans! Ik geniet van de levendige verslagen en schitterende foto's. Mooi om dat oude stadje te zien in deze tijd van het jaar en niet in de volle zon. Het licht is nu vaak prachtig.

Marjolijn 2020-09-29 12:01:14

Jaloersmakend mooi reisje maken jullie! Die olifant op het plein is van/naar Dali.

Lia 2020-09-29 15:16:01

Ja er is ook een week horloge. Verleden jaar was Matera culturele hoofdstad en toen hebben ze Dali in het zonnetje gezet