Boven Bologna

Italië, Bologna

We hebben het gepresteerd. We zijn 490 treden boven Bologna gekomen. Zo'n 97 meter hoog. Gelukkig moesten we op tweederde even wachten op afdalers zodat we weer op adem konden komen. Het is een heel georganiseer om mensen coronaproof de toren te laten beklimmen en afdalen. Beneden, boven en op de drie tussenverdiepingen zitten mensen met portofoons om alles in goede banen te leiden en om te controleren of je je mondkapje wel op hebt. Maar dat is niet te doen. Zelfs zonder mondkapje krijg ik ademnood na honderd treden, dus we hebben wel wat gesmokkeld. Tussen de verdiepingen kap naar beneden en dan weer even op bij de controlepost. Het waaide heel hard boven, maar de zon scheen en we hadden een prachtig uitzicht. We konden alleen de tweede toren die er vlak naast staat niet vinden. Pas toen we er naar vroegen kwamen we er achter dat je bijna recht naar beneden moest kijken en dat ging niet zo makkelijk met de hoge muur die om het platform loopt.
Na drie kwartier waren we weer beneden.
De Duomo was onze volgende stop. Men was nog bezig het plein op te ruimen, maar de stoelen waren al weg en dat zag er al een stuk beter uit. Het feest moet gisteren wel in het water gevallen zijn. Wij hoorden al net na negenen het vuurwerk dat om elf uur gepland was. Ik denk ook dat niemand meer op zijn stoeltje gezeten heeft tijdens die plensbui.
De Duomo is heel gevarieerd. Grote delen zijn vrij kaal maar er zijn ook nissen die heel barok zijn. Er hing ook een slinger van Faucault (die bewijst dat de aarde draait) en er is een 66 meter lange zonnewijzer die de jaargetijden aangeeft maar hoe was ons onduidelijk.
Na de lunch wilden we naar het klooster van San Francesco, maar die is tot half vier gesloten zoals bijna alles (behalve de kroegen).
Na een stop in een parkje met een klein stuk van de oude muur van Bologna zijn we naar de de basiliek van San Francesco gelopen. Die hadden we zien liggen vanaf de toren en ons waren de spinnepoten aan deze kerk opgevallen. Dat wilden we wel eens zien. Maar toen we er waren was er geen spinnepoot te bekennen. Er was wel een rommelmarkt in de kloostergang naast de basiliek. Pas toen we de basiliek waren rondgelopen konden we hier en daar, grotendeels verborgen door de bomen en steigers die er omheen stonden, steunbogen ontwaren die we hadden aangezien voor spinnepoten.
We hadden geen zin om naar het hotel te lopen en vanavond weer terug te komen dus zijn maar in de stad gebleven. We hebben ook vast wat inkopen gedaan. Een streng Siciliaanse knoflook want dat schijnt in Italië de beste te zijn en zes mooie rooie kleine handdoekjes voor op de wc. Daar waren we in Breda al naar op zoek geweest. Ze waren daar niet te vinden, maar we kregen de tip dat in het buitenland te kopen. Dit soort gastendoekjes wordt in Nederland niet verkocht, zeiden ze in de speciaalzaak in Breda. We zijn maar 'vroeg' gaan eten. Als je hier om zeven uur gaat eten ben je de enige. Sommige restaurants zijn dan nog niet eens open. De kaart zag er zeer verleidelijk uit, maar ik ga maar voor de pizza want veel honger heb ik niet en dan geef ik de helft aan Anneke, die neemt soep.
We zijn allebei een beetje vakantiemoe. Hebben te veel gegeten. te veel gedronken, te veel gelopen en te veel gezien. We hadden dat ook na vijf weken in Indochina. Zo'n laatste week is echt doorbijten, dan vind je het ook niet zo erg dat je vakantie bijna afgelopen is.

Natuurlijk worden jullie zo langzamerhand een beetje moe van het rondlopen en kerken en steden bekijken. Zelf heb ik daar gelukkig een Anneke&Hans voor! Weer mooie vergezichten en gebouwen gezien, en treffende details van schilderijen en standbeelden.

Marjolijn 2020-10-06 10:33:07

Met al die kerken en basilieken verdienen toch wel erg veel aflaat.