De laatste dag in Würzburg

Duitsland, Würzburg

We waren vandaag vroeg op, want we waren ook vroeg naar bed gegaan. Daarom waren we ook vrij vroeg in de Residenz. Dit is een heel groot paleis van de bischop/Prins/hertog van Würzburg en omgeving. Het behoort tot het UNESCO wereld erfgoed. Naast een groot paleis is er ook een grote tuin. Toen we de rondgang begonnen was het dan ook nog vrij rustig, maar in de loop van de ochtend werd het steeds drukker met mensen van over de hele wereld. Ik hoorde meer talen die ik niet kon verstaan dan die ik wel kon verstaan.
Het is best een mooi paleis met veel kunst en wel veertig kamers die je kan bezoeken, maar na twintig kamers heb je het eigenlijk wel gezien en word het wel een beetje een sleur. Het meeste is trouwens nieuw want in WO II is Würzburg helemaal plat gegooid en heeft een vuurstorm de hele binnenstad verwoest.Na een wandeling door de tuin zijn we naar de Ratskeller gegaan om wat energie op te doen, want dat hebben we nu wel nodig. Het is al weer behoorlijk warm.
We hebben er lekker gegeten en ze hadden er een heel lekker donker biertje.
Na het eten hebben we de strassenbahn genomen naar de botanisch tuin van de universiteit. Die ligt wat buiten Würzburg maar met de tram ben je er in twintig minuten. Eerst tien minuten in de tram en dan nog tien minuten lopen. Googlemaps zei er niet bij dat het lopen omhoog was en ook de tuin zelf lag tegen een helling, dus we waren onze calorietjes zo weer kwijt.
Het was best wel een mooie tuin met veel pioenrozen, die net allemaal stonden te bloeien. In het bos stond veel daslook en in de vijvers zaten mooie groene kikkers.
Teug naar de tram ging een stuk makkelijker maar toch waren we al behoorlijk moe.
We zijn eerst nog naar het Falkenhaus gegaan. Dat was vroeger de concert en balzaal van Würzburg en dat wilden we weleens van binnen bekijken, maar dat was van binnen helemaal verbouwd tot bibliotheek en het gedeelte dat nog wel "oorspronkelijk" was, was niet te bezoeken.
Dan maar naar een terras. Anneke wou het liefst naar de rivier want daar is altijd wel wat te zien. Ik wilde liever naar de Ratskeller want daar hebben ze het lekkerste bier. We gingen eerst op het terras zitten voor de Ratskeller. Daar schonken ze echter alleen Helles (blond) bier. Het lekkere bier werd alleen op de binnenplaats en het restaurant geserveerd.
Dus zaten we even later weer aan het zelfde tafeltje waar we hadden geluncht. Het is hier heerlijk koel en rustig en met mijn schoenen uit en een pul bier binnen handbereik kan ik rustig mijn blog bijwerken.
Om nog even terug te komen op dat bier: tijdens de lunch had ik al op een van de wandspreuken, met wetenswaardigheden over Würzburg, gelezen dat ze hier in 1691 per hoofd 4,5 liter bier per jaar dronken. Dat drink ik in een week als ik rustig aan doe. Het is hier namelijk een wijn gebied er word hier maar weinig bier gedronken en zeker geen donker bier. Dat doen ze in Beieren en niet hier in Franken.
Toen we verder liepen kwamen we nog bij een demonstratie van de Junge Grüne tegen het opkomen fascisme in Duitsland.
Als avondeten heeft Anneke Frankische Spargeln gegeten. Het is nu de tijd en in bijna elk menu zit een inlegvel met asperge gerechten, dus daar konden we niet omheen. Ik moet zeggen dat ik onze Bredase asperges lekkerder vind maar dat zal wel chauvinisme zijn.