De laatste dag in Spanje

Spanje, Bilbao

Vandaag is de laatste hele dag in Spanje. Morgen gaan we naar Bayonne.
Eigenlijk wisten we niet wat we moesten gaan doen vandaag. Natuurlijk eerst ontbijten bij OMA, maar wat dan? Gaan we lopend naar beneden naar de oude stad of nemen we de metro? Het werd de metro want we hebben gisteren onze OV-kaart nog met 5 euro opgeladen dus daar kunnen we samen nog vijf maal mee reizen.
Voor het metrostation in de oude stad is de St. Nicolaas kerk, dus die maar even bekijken. Daarna naar het parkje voor de kerk. Het is er nu best druk met mensen die er lopen te flaneren of op een bankje naar de muziek zitten te luisteren van twee straatmuzikanten. Een paar staan er te dansen. Vooral de oudere mensen zijn op hun Pinksterbest gekleed.
Op het plein waar we gisteren een tijd hebben gezeten gaan we nog even koffie en sinaasappelsap drinken. Er is daar iets gaande met kinderen. Als we er later langs lopen blijkt een hoek van het plein een ruilbeurs voor voetbalplaatjes.
Op mijn kaart heb ik twee uitzichtpunten gezien. Ik wil daar wel eens gaan kijken. Het eerste steegje is afgesloten. Later blijkt dat het leidt naar een lift die buiten gebruik is. We lopen naar het volgende steegje. Het is donker en aan het eind zie ik trappen. "Hier ga ik niet in" , zegt Anneke. Dus lopen we maar door. De volgende weg gaat vrij steil omhoog. Ik had dat eigenlijk ook wel verwacht want een uitzichtspunt ligt altijd hoog. Er is echter wel een bushalte en na even wachten komt er een minibus, die ons helemaal naar boven rijdt. Zo'n OV-kaart is hier toch heel handig.
Als we uitstappen in een moderne woonwijk zien we een dansgroep. Dat ze Baskisch zijn zie je aan de grote baretten die de mannen dragen en aan de danspasjes die ze maken. In Bayonne zijn we in het Baskisch museum geweest en daar hebben we oude filmpjes gezien waarin ze die dansjes deden. Een van de uitzichtpunten is wel leuk maar niet zo mooi als boven bij de funicular. Daar kom je veel hoger. Bij de ander zie je niet veel. Dat is bij de oude lift en daar is het afgesloten. Er staan hier heel hoge flats. eerst heb je dat niet zo in de gaten want je denkt vijf hoog is hoog maar niet heel erg, Maar als je dan bij het uitzichtspunt de trappen naar beneden afloopt zie je dat er nog vijftien verdiepingen onder zitten. Het is dus ook een hele hoge trap die we af moeten. Beneden gekomen blijken we uit te komen in het steegje waar Anneke niet in wilde gaan. Ik was wel blij dat we dat niet gedaan hebben.
Beneden vonden we ook een Nepalees/India's restaurant en na meer dan vier weken Spaans wilden we wel eens iets anders. Het eten was best goed maar toch lang niet zo lekker als bij de Nepalees in Hastings waar we verleden jaar geweest zijn.
Morgen en overmorgen logeren we bij onze buren in Bayonne. Ik denk niet dat ik dan veel tijd heb om te schrijven Dan nog een keer een hotel in Roye en dan zijn we donderdag weer thuis.
Ik ben wel benieuwd hoe het weer wordt. Hier begint het te betrekken en wordt het kouder en volgens buienradar is het in Bayonne al weer slecht weer. Maar we mogen niet klagen. Op de heenweg hebben we in Bayonne een beetje regen gehad maar voor de rest is het droog geweest. Extreme hitte hebben we ook niet gehad en ook niet echt koud.

Prachtige donker meubilair in die kerk, mooi die klederdracht.geniet er nog maar goed van,thuis wacht de box van Mischa.hihihi