De stad in

Frankrijk, Marseille

Vandaag wacht ons een zware dag. We gaan de stad in. Het is warm en het wordt veel lopen.
Eerst naar het station voor de metro. We ontdekken aan de andere kant van het station een mooi terras met uitzicht op de stad. Dan met de metro naar het eerst volgende station, want vandaar willen we naar de kathedraal lopen. Bij het metrostation begint het al. Geen roltrappen maar gewoon op eigen kracht omhoog. Tot de koffie gaat het horizontaal of naar beneden. Dat is niet zo'n probleem. We zien een koffie tentje, maar bijna alle tafeltjes in de schaduw zijn al gedekt voor de lunch. En ze willen ons in de zon zetten. Als ik duidelijk maak dat ik liever geen koffie heb als ik in de zon moet zitten krijgen we toch een tafel in de schaduw.
Toen verder. Het leek op een doodlopend plein waar we koffie hadden gedrongen maar volgens mijn machine moesten we hier toch verder. En jawel in de hoek van het plein naast een grote muur was een trap. Ik begin steeds meer te begrijpen waarom je hier zo weinig sportscholen ziet. Net als Genua is Marseille een grote sportschool.
We kwamen uit in de wijk Panier. Dit is de oude visserswijk en de oude Grieken hebben hier ook al tempels gebouwd. Toen waren ze ook al bang voor een tsunami. We gingen eerst naar het centrum van de ouwe barmhartigheid. Ofwel het oude armen huis. Het is een complex van drie verdiepingen om een plein met een kapel. Het is nu gedeeltelijk een museum en gedeeltelijk in gebruik door de universiteit. Anneke had hier wel weer enorme keuzestress. Wilde ze nog de rest van Marseille zien of de rest van de dag doorbrengen in het museum waar een grote expositie was van Amerikaanse surrealisten. Ze koos voor het eerste.
Panier is een leuke wijk met veel creatievelingen en leuke winkeltjes. We zagen ook veel mooie muurschilderingen. Wij eindigden bij de kathedraal die aan de voet van de wijk ligt. De kathedraal is vrij nieuw (negentiende eeuw), maar was wel mooi.
We waren toen al tot op zee nivo afgedaald en eigenlijk wilden we wel in Panier gaan eten want daar hadden we leuke restaurantjes gezien maar toen was het nog te vroeg voor de lunch. Nu ligt daar aan de haven een nieuw museum dat via een brug op het dak verbonden is met het fort aan de ingang van de haven, waar het oude museum is. In dat museum zijn roltrappen en liften dus je bent zo op het dak en je loopt via het fort zo de Panier in zonder een enkele trap. Op de place de lenche lekker gegeten. De hele place wordt nu bezet door restaurantjes maar was in de Griekse tijd de markt van Grieks Marseille.
Ik wilde een nieuwe SD kaart voor mijn foto's en Anneke wilde de galerie La Fayette in dus gingen we even uit elkaar. Op weg naar de fotoafdeling van een groot warenhuis waarschuwde iemand me dat mijn rugzak open stond. En bleek mijn cameratas verdwenen. Dat was wel balen want die tas was wel oud maar er zaten twee accu's in en een volle SD kaart. De foto's had ik al op de computer overgezet. Maar het blijft toch eeuwig zonde. Ik heb nu maar één accu en dat is behelpen.
We zijn 's avonds met de bus weer naar Panier gegaan en hebben op het zelfde pleintje bij een ander restaurant gegeten. Het was niet slecht maar ook niet erg goed. Bij de oude haven hebben we daarna nog lekker op een terrasje gezeten met een mooi uitzicht op de kerk op de heuvel. Morgen gaan we naar Aix en Provence. Met de bus. Dan kunnen we onze Franse bejaardenpas gebruiken.

Leuk om te lezen! Straks gewoon weer naar de Pellikaan Anneke!