Miranda do Duro

Portugal, Miranda do Douro

We waren waren al vroeg in Miranda doDouro want het was niet ver rijden en als je Portugal in rijdt dan krijg je een uur cadeau. We zijn nog twaalf kilometer omgereden om een blik te werpen op de Douro aan de Spaanse kant. De Douro heeft hier een diep steil dal uitgesleten maar er loopt nergens een weg langs. Je ziet hem alleen als je hem kruist. Dat is meestal bij een stuwdam.
Om half twaalf waren we bij het hotel. De beheerder sprak gelukkig Frans, wat het inchecken vereenvoudigde. Hij wees ons twee restaurants aan die volgens hem wel goed waren. In een daarvan zijn we wezen lunchen. De etenstijden in Portugal zijn anders dan in Spanje. Hier zitten om een uur alle restaurantjes al vol terwijl ze in Spanje dan net klaar zijn met het ontbijt. Daar zit het pas om drie uur vol. Ook het avondeten is hier veel vroeger.
Het eten in Portugal is meestal ook veel eenvoudiger dan in Spanje.
Wij hebben heel goed gegeten. Ik lamskarbonade van de grill met groente en gelukkig geen Portugese friet en Anneke een kalfssteak zoals ze dat in deze streek eten, vrij dik maar heel mals. Mirada bestaat eigenlijk uit drie delen. Aan de Douro ( eigenlijk zo'n honderdvijftig meter er boven) heb je de oude en de nieuwe stad en daar achter heb je nog een deel dat een stuk lager lig,t aan een zijrivier van de Douro, de rio Fresno. Ons hotel ligt in de nieuwe stad, maar naar de kathedraal in de oude stad is het nog geen vijf minuten lopen.
Bij de kathedraal was ook een rommelmarkt. Daar hadden we beter niet gaan kijken. Want het hotel is hier wel goedkoop, maar twaalf kristallen glazen maakt het toch nog duur. We hebben wel twee verkopers blij gemaakt.
We hebben 's avonds nog een ommetje gemaakt en iets gegeten. Er was niet veel open, maar we vonden nog een zaak met een leuk terrasje. Bij de tapas hadden ze kippenmaagjes, hanenkammen, varkensoortjes, en tortilla. Ik heb dus maar een hamburger genomen want die hadden ze ook en er zat echte friet bij. Anneke vond de tortilla wel lekker.
Het is hier trouwens niet duur. Samen met twee glazen wijn en 2 glazen bier waren we vijftien euro kwijt. Op het volgende terras hadden we koffie, wijn en Croft brandy voor vier euro. De brandy was zo veel dat ik de helft heb laten staan.

Prachtige foto.s .Anneke heeft haar eigen Fotograaf mee genomen .prachtige glazen voor de rode wijn.