Naar Bilbao

Spanje, San Vicente de la Barquera

Vandaag gaan we naar ons laatste hotel in Spanje. We blijven daar nog drie nachten om Bilbao te bekijken.
Het was ongeveer drie uur rijden vanaf Gijon, maar we hebben nog een tussenstop gemaakt in San Vicente de la Barquera. Daar zijn we vijfentwintig jaar geleden met de kinderen ook geweest. Dat was onze eerste vakantie in Spanje. Er staan geen files meer op de brug want er ligt nu een snelweg omheen, maar een parkeerplaats is er nog steeds niet te vinden. We zijn dus maar naar de camping gereden. Die ligt aan de overkant van de baai. We wisten dat daar restaurantjes waren want daar heb ik voor het eerst scheermessen en inktvis ringetjes (rabas) gegeten.
Om half twee waren we in Bilbao. Onze navigatrice liet ons weer mooi in de steek. Eerst nam ze de langste weg die ze kon vinden naar een plek vlak bij het hotel, maar wel net aan de andere kant van een weg waar je niet links af kan slaan naar de parkeer plaats. Zowel Googlemaps als mijn locus app hadden al aangegeven dat we verkeerd reden. We hebben onze navigatrice dus maar uitgezet. Dit is al de derde keer dat ze ons de verkeerde weg wijst.
We zijn eerst maar wat gaan eten. Vlak bij de metro vonden we iets, maar dat bleek slechte recensies te hebben en de kaart zag er ook niet erg interessant uit. Dus daar hebben we alleen wat gedronken. Om de hoek zat iets met veel betere waarderingen, dus daar zijn we maar gaan eten. Dat was prima alleen sprak de serveerster alleen Spaans. Gelukkig zat er naast ons een studente die alles kon vertalen en waarmee we leuk hebben gesproken.
We zijn daarna de stad in gegaan. We moesten wel eerst een OV kaart kopen. Maar ook hierbij werden we keurig geholpen door iemand van het personeel.
Ons eerste doel was de oude stad. We hadden nu wel een OV kaart maar wisten bij god niet naar welk station we moesten en met welke lijn. Dus maar aan iemand gevraag die direct in perfect Engels uitlegde dat we maar één station verder moesten, maakt niet uit welke lijn.
De oude stad is best mooi, maar beslaat maar een klein deel van de stad. In tegenstelling tot de andere oude steden waar we waren zijn er geen smalle kronkelige straatjes en steegjes, maar rechte, redelijk brede straten met hoge huizen.
Er is een funicular en die hebben we maar gelijk genomen. Boven heb je een prachtig uitzicht op de stad.
Na nog een drankje en een paar pintxos (kleine hapjes, een soort tapas maar dan op z'n Baskisch) zijn we weer terug gegaan naar het hotel.

Mooie reis! Ik wil wel eens naar Bilbao, dus jullie worden mijn informatiebron!