Knoflook, truffel, kaas en wijn.

Frankrijk, Vaison-la-Romaine

De markt was een stuk kleiner en een stuk minder druk dan ik me herinnerde. Er was een stalletje met alleen knoflook en daar hebben we maar een voorraadje ingeslagen. Dit keer niet mooi gevlochten maar twee bossen. Volgens de verkoper zijn ze tot april houdbaar. Verder hebben we nog een provencaals tafelkleed gekocht en heeft Anneke nog veel kleding bekeken maar niks gekocht.
Anneke had gezien dat er iets ten zuiden van Nyons een truffelinstituut was. Dat bleek dus gewoon een winkel. Naast truffel producten verkochten ze ook andere, voornamelijk gedroogde, paddenstoelen. Natuurlijk konden we de verleiding niet weerstaan.
Daarna zijn we naar Vaison la Romaine gegaan. Hier heb je de oude stad en de "nieuwe" stad met daar tussen een Romeinse brug over de rivier de Ouvèze. In de nieuwe stad zijn ook veel Romeinse overblijfselen waaronder een mooi theater. Het theater hebben we al een keer bezocht dus dat hebben we maar overgeslagen, want er is nog veel meer te zien. maar we moesten natuurlijk eerst even lunchen. Het eten was voor een brasserie best goed, alleen de kaas vonden we wat smakeloos. De serveerster zei ons dat als we echt lekkere kaas wilden hebben, we naar de kaasboer van oud- president Chirac moesten gaan, schuin tegenover de brasserie. Omdat die nog gesloten was zijn we eerst maar de touristenwandeling gaan doen. Eerst de brug over en dan de oude stad in. Dat beteken steile straatjes met veel trappen. Oude steden liggen namelijk altijd hoger dan de latere bebouwing. Wel vreemd als je bedenkt dat ze nog geen liften hadden, maar misschien komt het wel omdat ze ook geen sportscholen hadden.
We zijn maar niet helemaal naar het kasteel gegaan want daar zijn we ook al eens geweest en dat ligt altijd het hoogst.
Toen over een nieuwe brug naar een oude kathedraal in de nieuwe stad (ik hoop dat u het nog kunt volgen). De kathedraal is maar klein en weinig imposant maar er is een mooie kloostergang aan gebouwd die je allen via de kathedraal kunt bezoeken. Hij is uit de elfde eeuw en gebouwd op een nog oudere kerk en brokstukken van Romeinse pilaren want die hebben ze hier genoeg. Helaas was de kathedraal bezet. Er was een uitvaart aan de gang. Toen zijn we ons dus maar gaan verpozen op een terrasje.
Ondertussen was het drie uur geworden en was de kaasboer open. Daar werden we geconfronteerd met een zware aanval van keuzestress. Het werd tenslotte een stuk Munster en een stuk oude Comté, die voor ons gevacumeerd werden om mee te kunnen nemen.
Toen waren we al weer zo ver dat we naar huis wilden. Met de auto zijn we nog even langs de kathedraal gereden. De uitvaart was afgelopen dus konden we als nog de kathedraal en de kloostergang bekijken. Vooral de kloostergang was de moeite waard.
Anneke wilden nog wel even een cave bezoeken, waar ze over gelezen had, om wat wijn te proeven. Ze wist alleen niet meer hoe hij heette. Nu zijn hier cave's genoeg dus we hadden er zo een gevonden. een biologische nog wel. Het was een heel kleintje en er hing een bordje "ferme" op de deur . We wilden al weg gaan maar er liep en Belg, die natuurlijk verstaan had wat wij zeiden en die zei dat hij de eigenaresse wel even zou roepen. En inderdaad ging na een paar minuten de deur open en kwam de eigenaresse met helemaal blauwe handen van de druivensap ons wat wijn laten proeven. Dan moet je eigenlijk wel wat kopen ook al omdat het heel lekkere witte wijn was.
Vlak bij Buis heb ik nog een foto gemaakt van de berg achter Buis. Dat lijkt van uit Buis een hele berg maar het bovenste stuk is eigenlijk maar een hele dunne plaat, ik denk nog geen 5 meter dik. Hij heet hier ook geen berg maar de rots van St. Julien.

Frankrijk2021 18 Buis-les-Baronie 16’03”: https://youtu.be/m9KIqLtPM50

Dat was weer een uurtje genieten, Anneke en Hans, van de laatste vier verslagen! Wat een heerlijke tocht zijn jullie weer aan het maken!

Marjolijn 2021-09-30 16:06:57

Wat kunnen jullie toch heerlijk Reizen samen.zegt de Uil.Samen.prachtig. en sfeervol die oude kerk.