Met de boot

Frankrijk, Marseille

We gaan vandaag met de boot. Dat moest wel want dat zit op onze citypas. Eerst gaan we naar ile d'If. Daar heeft de graaf van monte Cristo gevangen gezeten volgens Dumas. We hebben het kasteel bezocht dat vroeger als gevangenis dienst deed. En dat was best vermoeiend. Toen naar het volgende eiland, daar zijn we gaan zwemmen. Het tweede eiland is best groot. Eigenlijk zijn het twee eilanden die verbonden zijn door een dam. Wij zijn in een klein baaitje heerlijk wezen zwemmen en snorkelen. Het water was frisjes maar heel helder en er zaten best veel visjes. Vergeleken met Indonesië was het natuurlijk niet veel maar vergeleken met Nederland was het prachtig. Ik heb wel tien soorten visjes gezien en een inktvis, een sepia. Ik ontdekte hem toen die aan het zwemnen was. Toen die mij zag ging hij gauw op de bodem zitten en was hij nauwelijks meer te zien. Omdat ik wist waar hij zat kon ik naar hem toe duiken. Hij zag dat verstoppen geen zin meer had en blies zich helemaal op. Hij werd wel drie keer zo groot en kreeg ook een andere kleur. Dus dat was allemaal wel leuk. Er zaten ook zeeëgels maar die zaten zo diep dat je daar toch niet meer kon lopen en ik had trouwens ook mijn waterschoenen aan. Dat was hard nodig want het stond wel vermeld als strand maar er lagen alleen maar stenen. Anneke heeft maar even gezwommen, die wilde liever haar benen bruin laten worden. Ik heb gesnorkeld tot ik het zo koud kreeg dat ik er wel uit moest.
Nog even iets over het verkeer in Marseille. Je ziet hier bijna geen enkele auto die niet een deuk of een grote kras heeft. Parkeren doen ze hier bumper aan bumper. Het gevaarlijkst zijn hier de electrische stepjes. Zoals je bij ons tegenwoordig elektrische deel scooters ziet, zie je hier overal electronische deel stepjes. Die gaan net zo hard als de scooters maar rijden overal ook in voetgangersgebieden en door nauwe staatjes
Na het eten gingen we nog ergens wat drinken bij een soort cultureel cafe. Binnen werd er wat gejazzed. Wij zaten buiten en hebben zitten kletsen met een van de uitbaatsters. Half in het Engels en half in het Frans, dat was heel aardig en interessant.