Florence

Italië, Florence

Er is een uitgebreid ontbijt. Het lijkt een buffet maar waag het niet zelf iets op te scheppen. Dat wordt voor je gedaan. Je mag alleen aanwijzen. En omdat ik nog niet weet wat "Niet zo veel" in het Italiaans is ,zat ik met een bord vol roerei, spek en worstjes voor me. Ik kon het niet op. Anneke is naar het Uffizzi, ik ben naar het forte di Belvedere gelopen. Dat ligt op 130 meter hoogte dus ik heb mijn sportschool voor vandaag weer gehad. Van uit het fort hield Ferdinand I de Medici onder controle. Het Fort was natuurlijk gesloten en zou pas om 3 uur open gaan. Dat was wel jammer. In mijn boekje stond dat het om 9 uur al open ging maar dat was voor corona. Ik was gelukkig niet de enige die gefopt was. Door de Bardini tuin ben ik weer naar beneden gelopen. Hier had je het uitzicht over de stad waar ik voor gekomen was.
Ik kwam nog langs de Nationale bibliotheek van Florence. Een heel mooi gebouw waar je niet te dicht langs mag lopen omdat omdat je dan stukken van de gevel op je hoofd kunt krijgen. Niet alleen de viaducten worden hier slecht onderhouden.
Ook nog even langs de Sta. Croce gelopen. Op het plein voor de kerk werd al in de16de eeuw gevoetbald, lang voor dat het voetbal is uitgevonden. Toen naar de Piazza della Repubblica. Onderweg zat er nog iemand te drummen op een paar verf emmers en blikken maar die was snel weg toen er politie kwam. Een groep muzikanten op de P. d Repubblica was niet zo bang die gingen gewoon door. Ze hadden waarschijnlijk een vergunning.
Met Anneke in de centrale markthal gaan eten. Wij zijn altijd gek op markten en we hebben er een blikje witte truffel olie gekocht.
Anneke is naar de 'Academia' geweest en ik ben daar in de buurt gaan wandelen en kwam op een plein vol wolven. Nu gaan we rusten, vanavond nog even Florence bij nacht bekijken. Morgen gaan we weer verder.
We hadden nog een klein probleempje in ons restaurant. Toen de rekening kwam en de eigenaar er weer 16 euro korting afhaalde, zeiden wij dat dat niet hoefde. We komen hier omdat het zo lekker is niet omdat het goedkoop is. De eigenaar was het daar niet mee eens. Als je elke dag terug komt dan verdien je korting en daar valt niet over te onderhandelen. Fooien zijn hier ook niet gebruikelijk maar na enig aandringen mochten we toch iets achterlaten voor het personeel.

Prachtig beeld van Galilei. zou hij daar nog huis arrest hebben van de paus.

elizabeth 2020-09-19 17:17:01

Mooi hè, Firenze. En nu waarschijnlijk rustig. Ben er een paar keer geweest maar altijd druk. Ik ben zo benieuwd wat jullie van Lecce gaan vinden, het wordt het Firenze van het zuiden genoemd. Wij waren er vorig jaar om deze tijd en we vonden het schitterend. O ja, niet te veel: non troppo, per favore.... Veel plezier nog!

Jan v.d.L. 2020-09-19 20:47:33

leuk verslag, schitterende foto's!