Guggenheim

Spanje, Bilbao

Vandaag wordt het warm hier, dus heb ik mijn korte broek maar weer aangetrokken. Gisteren hebben we nog naar een nieuw shirt gekeken met lange mouwen maar als het weer zo blijft heb ik dat niet meer nodig.
We hebben maar weer de metro genomen, dat is makkelijk en goedkoop. Je moet wel een kaart van drie euro kopen maar we kunnen met z'n tweeën op een kaart en een ritje kost maar vijftig cent.
Van uit ons hotel dat ergens boven in de stad ligt ben je in een kwartiertje bij Guggenheim, de laatste vijf minuten moet je wel lopen maar dan zie je ook nog iets buiten de binnenstad.
Het gebouw is heel mooi maar ik heb nog maar weinig in de collectie gezien dat ik erg mooi vond, maar ja ik ben ook niet zo van de moderne kunst. Ik ben overal ook veel sneller door heen. Anneke moet alles lezen en bestuderen en ik zie meestal meteen of ik het mooi vind. Daarom heb ik volop tijd om ergens op een bankje wat uit te rusten en wat aan mijn blog te werken.
Nog voor we alles gezien hadden was Anneke zo moe dat ze de laatste expositie maar half gezien heeft. Nu was dat toch veel van het zelfde dus daar heeft ze niet veel aan gemist.
Na een rustpauze zijn we met de tram naar de grote mercado in de stad gegaan. We hebben daarvoor een kaartje gekocht in een automaat maar we zagen later dat je ook met je OV-kaart kan betalen.
De mercado heet hier officieel de Erriberra Merkatua, dat zal wel Baskisch zijn. In een helft zitten de gastrobars dat is een soort foodcourt,met een aantal bars waar je drank kan drinken en pintxos kan eten. Het valt niet mee om een zitplaats te vinden en een heleboel mensen staan aan de bars. Wij hebben eerst een tafel gezocht en zijn toen om de beurt drank en eten gaan halen. Ik vond het wel lekker
Toen we klaar waren met eten ging de rest van de markt net dicht. Ook alle winkels behalve de apotheken en echte toeristen dingen gaan dan dicht tot vijf uur. Wij zijn dus ook maar naar het hotel gegaan om te rusten en even een douche te nemen want het zwembad is nog niet open, ze vinden negenentwintig graden hier zeker nog te koud om te zwemmen. Bijna alle zwembaden van de hotels waar we geweest zijn, die een zwembad hadden waren nog gesloten. die gaan pas open in juni. Alleen in Merida was het al open, maar dat was nauwelijks een zwembad. Daar was je met twee slagen al aan de overkant. Dat was meer een plonskuil.
's Avonds hebben we de Metro een halte verder genomen dan de oude stad. Je komt dan uit bij het station en daar is een mooie glas-in-lood wand.
Daarna zijn we weer naar de oude stad gelopen. Dat gaat vrij makkelijk want dat is weer naar beneden. We hebben een tijdje op de plaza Barrio gezeten. Dat is wel leuk. Op zaterdag avond komt iedereen daar naartoe. Kinderen spelen, hen-party's trekken voorbij en pensionado's zoeken een tafeltje. Er was ook een 'carnavalsband' om de zaak een beetje op te leuken. Na nog een paar pintxos zijn we weer naar ons hotel gegaan. Dat ligt wel vlak bij het metrostation maar wel een stuk hoger. Je moet dus altijd nog wel een stuk omhoog wat niet altijd mee valt. Om moed te verzamelen zijn we dus eerst maar wat gaan drinken bij 'Oma' .Hier hebben we al een keer geluncht en ontbeten en is dus zo'n beetje onze stamkroeg geworden.

Net weer heerlijk een uurtje met jullie meegereisd langs een aantal Spaanse steden, genietend van de mooie foto's en de leuke verslagen. Alvast een goede nachtrust gewenst en morgen weer een fijne vakantiedag!

Marjolijn 2023-05-27 21:47:29

Hans prachtige foto.s en een mooi verslag, van moderne kunst wordt je ook moe, ik zie er de leegheid in, in Rome.de Sixtijnse kapel, volgepropt met toeristen, hoorde ik steeds Silencio roepen en No Foto.s. ook vermoeiend.stijve nek van het omhoog kijken.hihihihiRenaissance kunst is voor eeuwig.