Van Sitti Fatma naar Essaouira

Marokko, Ounagha

We waren natuurlijk weer veel te vroeg klaar en omdat we nog meer dan een uur moesten wachten op ons vervoer zijn we eerst de zon op gaan zoeken. Ons verblijf ligt in de schaduw van de bergen net als het hele dorp in de ochtend, maar aan het eind van het dorp kan de zon net door het waterval dal de weg bereiken. Daar hebben een tijdje staan opwarmen. Toen we terug liepen kwam onze taxi ons al tegemoet. We moesten nog wel even onze bagage naar boven zeulen maar daarna konden we vertrekken, eerst weer naar Marrakesh en toen naar Essaouira.
In Marrakesh kwamen we langs het station waar we in 2007 ook uitgestapt zijn. Het was onherkenbaar, ook de wijk er omheen leek helemaal niet op wat ik me herinnerde. De chauffeur zei ook dat deze hele wijk opnieuw gebouwd was voor de toeristen en dat het oude station nu het bus station was en toen we daarlangs reden herkende ik het weer.
Het was wel een interessante rit met een aantal verschillende landschappen maar het duurde wel erg lang. We zitten nu in Riad Dialna op de vierde verdieping dus dat is weer klimmen. We hebben ook een kamer met twee verdiepingen. Jan slaapt boven. Vanmiddag zijn we langs de haven gelopen en hebben we veel vis gezien. Dat gaan we zo eten want ons is een goed visrestaurant aangeraden.
We hebben hier weer goed internet. In de Atlas was het heel slecht. Het duurde uren voordat je een foto had geupload en het viel ook steeds uit en begon dan weer opnieuw. Via Floris hoorde ik dat jullie ook heel veel mailtjes hebben gehad omdat hij steeds opnieuw begon.
We zijn vanavond in een echte Marokkaanse kroeg gewest. Het is dat onze hoost ons had aangegeven waar het precies was anders waren we nooit naar binnen gegaan. Er was niets dat er op wees dat er achter de deur een horeca gelegenheid was. Geen naam geen reclame helemaal niets dan een open deur en een gangetje. Maar het bleek en authentieke Marokkaanse kroeg te zijn met een grote Tv (met voetbal) en allemaal mannen die bier dronken. Vergeleken met Marakesh was het bier hier spot goedkoop (1,70 ipv 6 euro) en we kregen er ook nog een schoteltje met een soort bonensoepje bij maar dat hebben we laten staan. Volgens Jan was dit de Marokkaanse equivalent van onze coffeeshops.
Daarna hebben we lekker gegeten in een tentje dat ook door onze hoost was aangeraden. We gaan er morgen weer heen dan maken ze een lekkere vis voor ons klaar.
Morgen gaan we een eind wandelen langs de kust en nu ga ik naar bed.

Mooi Hans en Jan, niet zo toeristisch hier,zo te zien. En veel seafood, wat wel aan jullie besteed is. Ga verder met ervaren en genieten. liefs, Anneke