Amalfi

Italië, Amalfi

We konden vanochtend uitslapen want het regende pijpenstelen. De hele nacht had het geonweerd, gestormd, gehageld en geregend. Maar ja je kan op vakantie niet de hele dag in je bed blijven liggen, zeker niet als er nog zo veel te zien is.
Paraplu's en regenjassen lagen in de auto dus alle ramen waren direct beslagen toen we daar eindelijk in zaten. Maar daar weet onze auto wel raad mee en voor het eerst in de vakantie moest de airco op warm. We waren toen ook zo weer droog. De afdaling naar de kust in de stromende regen heeft Anneke maar heel rustig gedaan.
Bij Amalfi regende het al een stuk minder, na de koffie konden de regenjassen uit en toen we uit de Duomo kwamen scheen de zon.
De Duomo is heel mooi, vooral de crypte. Ook het stadje is de moeite waard. Het is er alleen erg druk.
We hadden Amalfi al bijna overgeslagen omdat we geen parkeer plek konden vinden. Maar toen we het stadje uitreden zagen we een gat in de rots met een P. Dat bleek een enorme parkeer garage te zijn. Ik moest wel uitstappen. Alleen de chauffeur mocht de auto weg zetten. Via een voetgangerstunnel, een aantal trapjes en nauwe steegjes kwamen we vlak naast de Duomo uit.
We zijn net naar binnen gevlucht. We hadden een leuk terrasje gevonden en net ons voorgerecht op toen het weer omsloeg. De zon verdween, de wind stak op en het werd koud. Het personeel bood ons aan maar naar binnen te gaan en dat hebben we graag gedaan. Het eten is hier trouwens buitengewoon goed. We hebben wel lang moeten wachten tussen het hoofd en het tussen gerecht, maar daarvoor krijgen we nu een limoncello. We kunnen toch nog niet weg want het regende katten en honden zoals ze dat in Engeland zeggen.
Het is ook het eerste restaurant waar ze een wc bril hebben en we hebben echt niet alleen in de goedkoopste tenten gegeten. Gisteren zaten we nog in een heel chique restaurant, maar een wc bril ho maar.
We zitten nu op een mooi terrasje een paar kilometer voor Salerno. Eigenlijk wilden we naar Salerno maar we hadden genoeg van alle bochtjes en vroegen ons af wat we eigenlijk in Salerno te zoeken hadden. Dus zodra we iets leuks zagen zijn we afgeslagen en zo zitten we nu dus hier aan het zwarte strand net als op Bali, alleen een stuk minder warm en dat is wel lekker.
Het valt ons op dat er op veel plaatsen miniatuur landschappen te zien zijn, compleet met bergen, huizen, kerken, mensen.
Gisteren zeiden ze in het hotel dat het tot maandag zou regenen, maar vandaag viel het toch best mee. Het zijn vooral buien.
Het was nog anderhalf uur terug rijden naar het hotel, een afstand van 34 kilometer. Morgen moeten we deze weg weer nemen naar Matera.