Naar Vézelay

Frankrijk, Vézelay

Vandaag zijn we meegenomen naar Vézelay een stadje in de buurt met een mooie basiliek. We waren daar gisteren al langs gekomen en vanuit de verte de twee torens van de basiliek gezien. Onderweg kwamen we nog langs twee kastelen en een mooi kerkje in St. Pere met een hele mooie rooie poes. Die ons door de hele kerk begeleidde.
Vézelay is een oud stadje, dus dat betekende weer omhoog. Nu is het hier niet zo hoog en niet zo stijl dus het viel wel mee.
Het is een echt toeristen stadje dus er zijn allemaal winkeltjes met met brocante, sieraden, kunstproducten , enz, enz. De basiliek was mooi met een crypte en een stuk kloostergang. Hij was ook op een bijzondere manier gebouwd. Als er twee torens zijn staan die meestal naast elkaar bij de ingang. Maar hier staan de torens bij het begin en het eind van het schip en bij de laatste toren is dan weer een zijvleugel met een grote gebedsruimte. Er waren ook romaanse bogen en vroeg gotische bogen. Er waren ook bijzondere kapitelen met allerlei voorstellingen. We hadden een prachtig uitzicht over de omgeving en de wijngaarden aan de voet van de heuvel, waar ze druk bezig waren met de druivenpluk. Bij de cave daar wilden we nog wijn kopen maar de wijn die Anneke en Alie lekker vonden was uitverkocht. Onze vrienden hebben ook nog een Citroën AMI uit 1968. Dat was onze tweede auto en Anneke is daar nog een stukje in mee gereden.
Het is vandaag maar een kort stukje want ik heb vandaag maar weinig tijd gehad om te schrijven.

Wat een lieflijk landschap, na dat ruige gebied waar jullie net vandaan komen. Heel mooi ook weer, net als de foto's. Die leuke rode poes weet zeker dattie fotogeniek is. Goede reis verder!

Marjolijn 2021-10-02 12:24:16

Prachtig landhuis, en dan die Rode Kat, een Heilige Kater, wat heerlijk om zo in die kloostergang te lopen met Poes.Rustgevend.