11 via Wittenberg naar Berlijn

Duitsland, Pankow

Vandaag heb ik voornamelijk gereden want Anneke voelt zich nog niet zo lekker. De eerste stop was Wittenberg. Hier hebben we natuurlijk de Schlosskirche bezocht want ik wilde die spijkergaten wel eens zien. In één van de kerkdeuren zag ik wat gaten. Maar dat bleken fake gaten te zijn want Anneke las ergens dat de deur waar Luther zijn stellingen op had gespijkerd al lang vervangen was door een bronzen deur, waar niet meer in te spijkeren valt. Wittenberg was verder wel een mooi stadje met een oude brouwerij waar Luther ook vaak een biertje kwam drinken. Wij hebben er lekker baurlich gegessen. Ik sültse en Anneke haxe.
Daarna zijn we grotendeels binnendoor naar Berlijn gereden. Grote stukken over echte DDR kasseien wegen, waar je vullingen uit je kiezen rammelen, als je niet de beschikking hebt over geavanceerde Citroën vering. Nu maakte het alleen veel herrie. We waren elke keer blij als we weer een stuk asfaltweg hadden. Berlijn was wel een beproeving. Hier hebben ze de hele dag spitsuur. Over de laatste 15km hebben we een uur gedaan.
We hebben een heel chic hotel. Het lijkt wel of we weer in Indochina zijn want we zitten ook weer bij een Vietnamees te eten. We zitten in een volkswijk in het oude Oost Berlijn en rond ons hotel zijn alleen maar burger, doner., pizza of Vietnamese tenten. En dan is de laatste zelfs Anneke' s favoriet. Vanochtend zei onze sleutelinnemster dat we nog drie dagen mooi weer krijgen, maar het ziet er nu al heel dreigend uit en ik hoop dat we weer droog in het hotel komen.

Prachtige foto;s zoals Altijd, nu dat is weer een reis met een Gouden Randje.jammer zeg.dat de Stellingen van Luther niet meer te zien waren.Liefs Elizabeth.

elizabeth 2019-08-29 13:41:58

De stellingen staan op de nieuwe bronzen deur een overal in Wittenberg

annekeenhans.op.reis 2019-08-29 20:51:22

Prachtige foto;s wat is Duitsland toch mooi.prachtig land, en Anneke weet wel wat lekker is, Schweinshaxe,zum besten was du kann essen.

elizabeth 2019-09-03 17:05:11

De stellingen van Luther stonden toch in het Latijn, alleen door Geloof en Genade zult u behouden zijn.dat is ook de waarheid.