Naar Puy

Frankrijk, Brioude

We stonden net te overleggen wat we met de boter de melk en de slagroom zouden doen, want die wilden we niet meenemen, toen er iemand de oprit op kwam rijden. Het bleek de schoonmaker te zijn. We begonnen natuurlijk in ons 'beste' Frans te praten, maar hij bleek Engels te zijn dus dat ging gelijk al een stuk makkelijker. We konden alles wat we over hadden laten staan en konden gelijk vertrekken.
We hadden zo'n vierhonderd kilometer voor de boeg maar na twintig kilometer zaten we al op de péage en daar zijn we meer dan driehonderd kilometer op gebleven. Het was heel rustig op de snelweg dus we konden flink opschieten.
Sinds de nieuwe update van mijn autonavigatie worden we altijd gewaarschuuwd voor een snelheidscontrole. Dan piept hij en zie je een radar teken. In Frankrijk is dat verboden. Je mag daar geen apparaat in de auto hebben dat waarschuwt voor snelheidscontrole. We krijgen nu dus geen waarschuwingen meer voor snelheidscontrole maar een herinnering dat je niet harder mag dan de maximum snelheid op dat stuk. Altijd zo'n kilometer voor een controlepaal.
Iets voor een hebben we de snelweg verlaten. Het was toen nog ongeveer zeventig kilometer naar Puy-en-Velay.
We hebben direct een restaurant gezocht. Het eerste dat vonden met googlemaps was aan de rand van Brioude bij een supermarche. Dat is eigenlijk niet wat wij leuk vinden. Dus het oude centrum maar in. In een smal straatje reden we langs een echt frans buurt restaurantje met nog een vrije parkeerplaat voor de deur. Dat was wat we zochten. We hebben er lekker gegeten en het was niet duur. Dit was zo tachtigerjaren maar dan wel in goede zin des woords.
Puy is toch weer heel anders dan Rouen, qua moeilijkheids graad lijkt het wel een beetje op Genua maar dan zonder liften en funicular. Hier moet je helemaal op eigen kracht naar boven. Voor de rest is het wel heel anders. De kathedraal konden we nog net aan, maar onze dame op de rots bekijken we wel van af beneden. Ik denk ook niet dat we de kapel van St. Michel op de naald gaan bezoeken, want ik ben er niet zeker van dat ze boven een AED machine hebben om me weer bij te brengen.
Puy is een belangrijke halteplaats voor pelgrims naar Compostella. Hier zijn dus vast een aantal dingen zodat ze weten wat hun nog te wachten staat.
We begrijpen nu ook waarom een hotel vinden in Puy nog niet zo eenvoudig was. Er is hier een grote festiviteit aan de gang. Het is heel druk en meer dan de helft van de mensen loopt er middeleeuws bij. Overal ziijn kraampjes en er zijn grote terreinen die alleen met een armbandje toegankelijk zijn.
Het weer dat tot nu toe prachtig was begon te verslechteren. Grijze wolken verzamelden zich boven onze hoofden. We waren ook al best moe van alle steile straatjes en de drukte, dus dat gaf ons een goed excuus om weer maar het hotel te gaan. Ook al omdat de restaurants nog niet open waren maar wel een bordje voor de deur hadden dat alles al gereserveerd was. Het restaurant van het hotel was echter vandaag gesloten en na een korte rustpauze zijn we opzoek gegaan naar iets te eten. Dat moest wel buiten de binnenstad zijn want daar was het allemaal druk en vol. Op elf minuten lopen was een burgertent. Nu vind ik burgers wel lekker maar die broodjes die er omheen zitten vind ik vies. Op veertien minuten lopen zat een Thai, "de sauveurs du Mekong". En omdat wij goede herinneringen hebben aan de Mekong is die het geworden. Als voorgerecht had ik "beingnets de crevettes" . Dat zijn dezelfde als ze bij ons op de Mols pakeerplaats verkopen allen met een ander sausje. Bij ons kosten ze echter eenvijftig per stuk en hier kreeg ik er acht voor zes euro. Dat was dus mooi meegenomen. De pad thai was wel lekker naar het is heel moeilijk om dat niet lekker te maken. Het was in ieder geval een stuk beter dan een hamburger. Terug naar het hotel hadden we nog twee minuten regen, toen was het weer droog.

Frankrijk2021 10 Le Puy-en-Velay 8’03”: https://youtu.be/cXnxV1gN0_s

Fijne dagen gewenst in Puy-en-Velay, als het even kan met een beetje zon zo nu en dan. Jullie treffen het wel, met dat Middeleeuwen-Festival! Slaap lekker vannacht en morgen gezond weer op!

Marjolijn 2021-09-18 21:39:45

Mooi stadje, mooie foto's!

Marjolijn 2021-09-19 17:16:32

In Puy? Lentilles ingeslagen?

Lia 2021-09-22 14:05:26

Puy linzen kunnen we in Breda ook kopen en we hebben vele andere dingen mee te nemen die we in Breda niet kunnen kopen of heel duur zijn