Merida

Spanje, Merida

We gingen pas om half elf het hotel uit want we hadden lekker uitgeslapen. We waren tot laat bezig geweest met het zoeken naar een hotel in Á Coruña. Dan moeten we er nog een in Bilbao en dan hebben we alles geboekt.
Ik heb een wandeling uitgezet van zes kilometer, dat moet wel kunnen want we hebben de hele dag de tijd.
Maar we gaan eerst ontbijten. Ze hebben hier overal brood of toast met gehakte tomaat en ham.
Toen naar het Alcazar, tenminste wat daar van over is. Dat was nog best veel. De basis is Romeins, er is nog een beetje Visigotisch, daarop weer Moors. Er was ook een mooie cisterne.
Langs de rivier zijn we daarna richting Casa Mitras gelopen eerst nog wat gedronken bij een stierenvechters arena. Het was jammer dat we te vroeg waren voor het eten want het leek een heel goed restaurant met veel vis en er lagen ook percebes, die hoop ik in Á Coruña nog keer te eten.
Casa Mitas zijn de overblijfselen van een grote Romeinse villa. Er lag ook nog een Romeins kerhof naast.
Op weg naar Diana gingen we nog iets drinken en toen Anneke de folders nog eens doorlas zag ze dat dat al ging sluiten. Dus zijn we maar gaan eten.we vonden een restaurant voor de mercado maar dat was geen succes. Ze hadden bijna geen keus, het eten was niet best en de kelner had het veel te druk in zijn eentje.
Omdat we toch vlak bij het hotel waren zijn we daar maar naar toe te gaan om even te plonzen in het zwembad en wat te rusten. We hadden ook voetencreme en blarenpleisters gekocht zodat ik kon genieten van een heilzame voetbehandeling.
Om zes uur zijn we weer gaan lopen. Eerst naar de boog van Trajanus, die is vlak bij. Toen naar een van de vier aquaducten die vroeger deze stad van water voorzagen. Die gaat over een klein riviertje die hier in de rio Guadiana uitmondt.
Dat aquaduct was helemaal kapot en over genomen door de ooievaars. We zagen er ook een zwarte ibis.
Ook een Europese kanarie hadden we al gezien, en In het park langs het riviertje, zagen we ook nog een kalanderleeuwerik. Bij de rivier liepen nog kleine plevieren en steltkluuten. Het was maar een zielig stroompje maar de vogels waren er druk aan het foerageren.
Mijn dag was dus weer goed, ondanks het feit dat we nog heel veel gelopen hebben. Eerst naar een ander aquaduct, dat leek niet ver op de kaart maar was het wel. Het was wel leuk wandelen. Het tweede aquaduct was nog helemaal heel maar lang zo hoog niet als het eerste. We zaten toen al in een buitenwijk vlak bij de de Romeinse hippodroom. Die had ik maar overgeslagen bij het uitzetten van de wandeling omdat dat meestal niet veel meer is dan een groot veld met een paardenracebaan. En inderdaad het was niet veel meer dan een groot veld met een paardenracebaan. Er lagen hier en daar nog wel wat brokstukken van iets maar als we het niet gezien hadden, hadden we ook niets gemist.
We hebben 's avonds maar op het plein gegeten. Niet zo verfijnd als gisteren maar wel heel goed en dichtbij. Een stuk beter dan vanmiddag.
De avonden zijn hier wel het leukst. Als de zon onder is komen de Spanjaarden naar buiten. De temperatuur wordt dan aangenaam en de stad komt tot leven. Lekker op een terrasje met een drankje en een hapje dit gadeslaan, dat is genieten.

In Bilbao hebben wij geslapen in Occidental Bilbao. Deze heeft een fijn zwembad. Ligt op een helling boven de stad.