Mischa blijft bij pappa en mamma

Indonesië, Ciburial

Anneke, Eileen en ik gaan vandaag alleen op pad. Floris en Nely ontmoeten vrienden. En dan praten ze bahasa Indonesia wat wij toch niet verstaan en bovendien haat ik malls. Wij hebben een auto gehuurd en gaan de leuke dingen van Bandung bezoeken. We zijn eerst naar Selasar Sunaryo Art Space gegaan. Dat is een museum met hedendaagse kunst waar we bijna altijd wanneer we in Bandung zijn naar toegaan. Het ligt in Dago, een van de mooiste wijken van Bandung. Er zijn meestal wel interessante tentoonstellingen en ze hebben er goeie koffie. Dago ligt al tegen het gebergte aan en je hebt er mooie uitzichten. Over diepe dalen en over de stad.
Daarna zijn we naar de Goa Belanda geweest. Dit zijn tunnels die de Hollanders hier als bunkers gebouwd hebben. Ze liggen in een mooi dal waardoor wij vroeger wel eens gewandeld hebben van Lebang naar Dago. Dat was toen al een hele opgave dus nu hebben we maar een klein stukje gedaan. Daar was een hangbrug over een grote waterval die we wel wilden zien. Jammer genoeg was de hangbrug afgesloten en hebben we geen waterval gezien. Wel veel apen en vlinders. We hebben daar ook gegeten bij een warung van een Indonesiër die jaren in Groningen heeft gewoond.
Daarna wilden we naar de pasar in Lembang , want wij zijn dol op markten. Eileen had de floating market ontdekt in Lembang en ik wilde ook wel eens zien hoe ze aan een drijvende markt komen in een plaats die op de helling van een gebergte ligt. Het bleek dan ook een soort pretpark te zijn waarvan je hier heel veel hebt. We zijn dus maar snel verder gereden naar een park met watervallen en hete bronnen. Eileen en Anneke zijn daar nog in geweest.
's Avonds zijn we met 12 mannen en vrouwen Japans wezen eten. Het eten was best aardig, maar de rit er naar toe was weer één grote file. Het is nu weekend en dan komen veel mensen uit Jakarta (die zich het kunnen permitteren) naar Bandung omdat het hier toch wat koeler is.

Heerlijk een warm jungle bad.ik droomde vanmorgen dat jullie allemaal.naast elkaar stonden.en dat het water over jullie viel.

Elizabeth 2022-09-24 10:29:58

Mooie excursie weer! Fijn om zo mee te kunnen kijken!