Op en neer in Toledo

Spanje, Toledo

Vandaag eerst maar eens uitgeslapen. Daarna heb ik twee broodjes wat ham en een tomaat voor Anneke, gehaald in het buurtwinkeltje naast ons. Toen op pad. We wilden eerst een armbandje hebben. Niet omdat we direct herkend wilden worden als toerist maar omdat je daarmee toegang hebt tot een aantal monumenten. Niet alleen kerken en kloosters, maar ook voormalige moskeeën en synagogen. Tussen de honderden toeristen vallen er twee toch niet op. Dus op naar de VVV die we nog steeds niet hebben gevonden. Die moest vlak bij een poort zijn waar ik toch een foto van wilde maken. Op weg daar naartoe kwamen we al langs een van de voormalige moskeeën waar we een armbandje konden kopen. Bij de poort vonden we ook de VVV. We wilden door ook informatie over de bussen, want we zaten nu helemaal beneden in Toledo en moesten weer omhoog. Dat was moeilijker ik kon wel een app downloaden van de bussen in Toledo maar daar zat geen kaart bij dus daar hadden we niet veel aan. Nu zei het meisje aan de balie dat bij de halte naast de poort alle bussen omhoog gaan, we hebben er dus maar een genomen. Die ging inderdaad helemaal omhoog, maar net naar de andere kant van de stad, dan waar wij moesten zijn zodat we als nog eerst weer een eind naar beneden moesten en toen weer omhoog. Eigenlijk viel het wel mee en we zijn bij de eerste kerk die moskee was geweest en op Romeinse resten gebouwd was, ook nog de toren opgegaan.
Toen waren we wel aan een lunch toe.
Na de lunch bezochten we eerst een tot kerk omgetoverde synagoge Die was niet groot maar wel heel mooi, bijna helemaal wit met prachtige zuilen en mudejar versiering. Daarna nog naar een klooster en een meisjes internaat.
We hadden toen zes van de zeven armband objecten gehad en vonden het wel welletjes. Er zijn nog meer dingen in Toledo te zien, zoals de stadsporten, miradors en een oude brug over de Taag. Die ligt wel laag, zo zijn rivieren nu eenmaal, Dus weer omhoog. Het voordeel van omhoog gaan is dat als je weer boven bent je ook wel iets te drinken verdiend hebt en we moesten ook onze handen wassen want we waren langs een trap gegaan waar op de leuning allemaal kleine beestjes liepen. Dat merkte ik pas halverwege en toen had ik er al zo'n paar honderd geplet en had ik een hele bruine streep op mijn hand. Eerst dachten we dat het miertjes waren maar het leken meer op torretjes van nog geen twee millimeter groot.
Er was daar ook een mirador en Anneke zag dat ze aan de overkant aan het klimmen waren. Ook het museum van El Greco was daar. Die heeft hier heel lang gewoond en ik had net in het meisjes internaat nog een schilderij van hem gefotografeerd.
We moesten nog een stuk omhoog. Toen we eindelijk boven waren hebben we geprobeerd zo veel mogelijk boven te blijven. Zo kwamen we door heel nauwe steegjes.
De oude stad van Toledo is ook niet zo heel groot, dus voor je het weet sta je weer voor een kerkje, dat vroeger een moskee was en gebouwd is op Romeinse resten. Of bij een terrasje waar je gisteren een goede margerita heb gedronken. Het kerkje was al dicht maar het terras gelukkig nog niet.
Er zijn hier heel veel winkels waar je messen, dolken en zwaarden kan kopen. Niet alleen ridderzwaarden maar ook hobit-, elfen-, dwergen- en orkzwaarden. En ook complete harnassen en alien uitrustingen. We hebben wel twintig van die winkels gezien.
Op het pleintje bij ons appartement hebben we weer gegeten. Dat was gisteren goed en vandaag weer heel goed en de ober spreekt heel goed Engels. Het is dat we morgen naar Almagro vertrekken anders gingen we hier morgen weer eten.

Heerlijk om te lezen! Uitgeslapen en twee broodjes, wat ham en een tomaat gehaald! Genieten toch! Veel plezier nog!

Margriet 2023-05-11 12:30:39

Prachtige foto.s, jammer dat veel fresco,s muurschilderingen vergaan zijn.