Nogmaals Can Tho

Vietnam, Cần Thơ

Na een onrustige nacht moesten we vanochtend om 5 uur opstaan. Het was nog pikkedonker. We hadden een excursie geboekt naar de drijvende markten op de Mekong, en die beginnen heel vroeg. Onderweg zouden we ontbijt krijgen. Onze lokale gids stond ons al op te wachten en bracht ons naar het bootje waarmee we de Mekong opvoeren, (één van de wat kleinere zij armen, ongeveer zo breed als de Rijn bij Arnhem.). Ondanks het vroege uur was het al behoorlijk druk op het water. Tot onze verbazing stroomde de rivier nu de andere kant op als gisteren, maar dat was omdat het nu vloed was en gistermiddag eb. Het is een getijdenrivier. De meeste boten worden aangedreven door buitenboordmotoren met een hele lange schroefstang. Ze zien er wel anders uit dan onze buitenboordmotoren. Alleen de allergrootste schepen hebben een gewone schroef. Bijna alle schepen hebben twee ogen op de boeg. Dat is om de krokodillen af te schrikken (die er nauwelijks meer zijn) en om de goede koers te houden. Onze gids probeerde ons steeds allerlei allerlei lokale mythen en sagen te vertellen, maar hij was soms moeilijk te begrijpen omdat hij niet 'The Queen's English' sprak, maar een Vietnamese variant daarvan. De kleinste boten werden ,staande, vooruit geroeid.
We moesten ongeveer een half uur varen tot we bij de eerste drijvende markt kwamen. Het begon al licht te worden. Dit was een kleine retailmarkt, waar voornamelijk fruit en groente verkocht werd aan nog kleinere bootjes die daarmee de smalle kreken invoeren om het aan de lokale bevolking te verkopen. En er waren natuurlijk ook bootjes met toeristen. Onze gids had duidelijke afspraken met één vrouw die fruit verkocht. We kregen bananen (van die lekkere kleine), mango, sterappel en nog een soort kleine lychee. Het fruit werd netjes voor ons schoon gemaakt en smaakte heerlijk. De sterappel smaakte niet naar appel en had ook niet de structuur van een appel, maar smaakte wel lekker. Daarna voeren we een zijkanaal in, waar ook weer allemaal andere kreken op uit komen. Wat dat betreft is het net Venetië, alleen lijkt het hier net of je door het oerwoud gaat en zie je af en toe een huis of een scooter die langs het kanaal rijdt. Onderweg moesten we nog even stoppen omdat de schipper een tros bananen zag hangen die hij wilde meenemen.
Deze kreken hebben toch een hele andere sfeer dan de grote rivier. Toen we er gisteren langs fietsten stond het water in de kreken veel lager. Nu stond het bij een aantal huisjes al bij de drempel van de keuken.
Na een tijdje kwamen we weer uit bij de grote rivier. Hier legden we aan bij een ander klein bootje, dat een drijvend restaurant bleek te zijn. We konden iets te drinken bestellen (we namen kokosnoot) en we kregen een kom met noodlesoep. Dat is niet ons normale ontbijt, maar het was wel heel lekker en omdat we al zo lang wakker waren leek het meer lunch. Naast ons lag een boot met Duitsers die in de bungalow naast ons sliepen. Zij vond de soep heerlijk, maar hij wilde alleen brood met gebakken ei en spek voor ontbijt. Dat stond hier echter niet op het menu. Er werd een plank voor ons neergelegd over de boot zodat we het eten daarop konden zetten. Door de golfslag ging het soms vervaarlijk heen en weer. Na het eten gingen we iets verderop naar de grote drijvende markt. Hier lagen veel grotere schepen. Ze hadden allemaal een bamboestok op het voordek met een vlag waaraan de mensen konden zien wat ze verkochten. De éne boot had witte kolen te koop, de andere ananas, zoete aardappelen of dingen waarvan we niet wisten wat het was. Dit was duidelijk wholesale. We moesten overstappen op zo'n grote boot en daar werd een ananas voor ons schoongemaakt. Dit was duidelijk toeristensale, want we hadden hem nog niet op of er lag al een andere boot met toeristen te wachten. Het laatste bezoek van deze excursie was aan een fabriekje van rijstnoedels oftewel 'glassnoodles'. Er waren allemaal toeristen in grote gezelschappen, met grote boten. De gidsen maakten voortdurend grappen en de toeristen moesten helpen bij het fabricageproces. Ook hier lag veel toeristenmeuk te koop en verkochten ze noodlepizza's. Een plak noedels met daarop een gebakken ei, stukjes vlees, gehakte pinda's. We hadden net heerlijke soep gegeten, dus dat hebben we maar overgeslagen.
Op de terugweg begonnen we al aardig slaap te krijgen, en toen we om 10 uur terug waren in onze bungalow hebben we eerst tot 2 uur geslapen. Daarna ben ik aan het blog gaan werken. Vanavond krijgen we kip gekookt met citroengras te eten, daar zitten tenminste geen graten in. Morgen gaan we weer verder.
Het was hier veel leuker dan in de hotels tot nu toe. Er is hier wel geen zwembad maar wel heel veel water. Overal zijn slootjes en vijvers die stikken van de vis. Er vliegen prachtige vlinders en mooie vogels maar ze laten zich moeilijk fotograferen. De vis is moeilijk te zien want het water is heel modderig. Wel zie je veel draaikolken en af en toe een vin. Achter de bungalows, de 'eetkamer' en de keuken is een grote tuin met allerlei vruchtbomen. 's Avonds en 's nachts hoor je de Cigaden, en de tjiktjaks (een soort kleine gekko's ze maken een geluid dat lijkt op tjiktjak), en vannacht hoorde ik ook 'Tokeh', ook een geluid gemaakt door een soort Gekko.
De 'homestay' werd door een familie gerund. De dochter sprak goed Engels en was een heel vrolijke, goedlachse meid. Ook de jonge man die onze gids was naar de drijvende markten was er kind aan huis. Hij en de dochter des huizes voerden een liedje en dansje voor on op dat blijkbaar ter opvoeding van de Vietnamese kinderen is, over handen wassen. Toen we haar vroegen of de jongen haar vriendje was moest ze heel erg lachen. Hadden we nog niet gezien dat hij homo was????

Video op Youtube:
3 MekongDelta 18’37” : https://youtu.be/GzahnPsWgKc

Zo'n ontbijt is toch wel een goede manier om af te vallen . fijn hoor als dat smorgens voor je klaar staat. Hier is het regenachtig en grauw met een kil gevoel . fijne dag en tot morgen ,geniet ze ,het ziet er allemaal pitoresk uit fijn hoor zo'n totaal andere sfeer

Coleta 2018-11-30 05:41:12

Het lijkt me een heerlijk ontbijt, net iets voor mij en niet te veel😜. Veel plezier en groetjes

Yvon 2018-11-30 09:57:22

hoi, Leuk om dit allemaal te lezen en de foto's te zien. veel vakantiegevoel nog.

anneke 2018-11-30 10:38:44

Lieve Anneke en Hans, wat een Paradijs gevoel ontwikkel je daar, al die heerlijke vruchten, Het was een Dag met een Gouden Randje.

Elizabeth 2018-11-30 16:26:57

Dit is wel een bijzondere reis vol met speciale ervaringen .Geniet er verder van.