Naar Napels

Italië, Napels

We werden vanochtend gewekt door een paar donderslagen. We hebben eerst maar ontbeten. Dit is een hele mooie B&B maar heeft twee nadelen. Het internet is waardeloos en het ontbijt ook, ten minste als je niet van zoet ontbijt houdt. Er zijn alleen zoete broodjes, zoete cake en toast met jam. Dat is niet leuk maar wel goed voor de lijn. Het schijnt wel heel Italiaans te zijn.
Bij het inpakken scheen de zon al weer maar nu halverwege Napels regent het weer behoorlijk. We zitten weer op de autostrade, dat schiet lekker op. Er zijn wel vaak werkzaamheden. Die zijn er nauwelijks op de andere wegen, die zijn hier vrij beroerd.
In Napels is het droog maar nog wel bewolkt. Wij zijn maar eerst de was gaan doen, want dit hotel heeft wel een valet service voor de auto maar geen laundry service. Tussendoor hebben we even een pizza napolitana gegeten.
Het is ondertussen weer zo warm geworden dat we maar even zijn gaan zitten op een terrasje aan de golf van Napels met uitzicht op de Vesuvius. Die ligt er heel rustig bij. Geen enkele activiteit te bespeuren. Vroeger wilde ik altijd een vulkaan zijn. Lekker de hele dag liggen roken en iedereen roepen 'kijk hij werkt'. Maar zo te zien denkt de Vesuvius nu ook meer aan zijn gezondheid. Dat is niet echt Italiaans want hier wordt nog erg veel gerookt.
We zijn op weg naar een vissershaventje waar je heel goed vis kan eten volgens ons boekje. Maar het is verder dan gedacht. Dus hebben we even de tijd genomen voor een corona test.
Veel vissersbootjes liggen hier niet, wel grote jachten en er zijn wel veel restaurantjes die toch allemaal wat met 'mare' hebben. Er is ook een groot kasteel maar daar mocht je alleen in als je je via internet had aangemeld. Dat kon ter plaatse maar het is niet eenvoudig je aan te melden op een Italiaanse website. Er waren ook zoveel mogelijkheden. Toen ik dacht dat ik het voor elkaar had bleek dat ik me voor een heel andere attractie had aangemeld en moest ik opnieuw beginnen. Gelukkig kreeg ik hulp van een Italiaan, die had het zo voor elkaar. Vanaf het kasteel had je een mooi uitzicht en ik heb mooie panoramafoto 's van Napels en de Vesuvius kunnen maken. Opvallend was dat de kanonnen gericht waren op de stad. Zoiets had ik ook al in Florence gezien. In het kasteel bleek ook een expositieruimte gevestigd. Er was net een expositie van een of andere zeer beroemde hedendaagse kunstenares, Marina Abramovic, daar is Anneke nu naar toe. Ik heb hier wat door de straatjes langs de haven geslenterd. Ik kon niet naar de vuurtoren en troost me nu maar met een biertje.
We hebben hier maar niet gegeten want het leek echt zo'n toeristenval en het was nog een heel eind naar ons hotel.
Toen ik keek hoe we het beste terug konden lopen bleek mijn telefoon bijna leeg en ik had geen power-pack meegenomen. Ik kon nog net een route zien en toen was hij leeg. We zijn teruggevallen op zo'n analoog ding op papier.
We kwamen er snel achter dat net als in Genua de kortste weg niet altijd de beste weg is. Om de kortste weg te volgen moest je namelijk eerst een grote trap op, nog veel hoger dan de bult in Genua en daarna weer naar beneden. Als je om liep moest je wel wat omhoog maar niet naar beneden. We kwamen over het Piazza Plebiscito. Dat was wel een mooi plein voor het gepeupel en toen door een prachtige passage.
Wat we nu voor het eerst in Italië meemaakten was van die gasten die je een restaurant in willen praten. Op veel plaatsen is dat heel gewoon maar wij houden daar niet van. Dus we hebben expres een ander restaurant genomen dan waar men ons naar toe wilde praten.
Het eten was lekker maar veel te veel. Alleen aan de antipasta hadden we al meer dan genoeg gehad.

Leuk om jullie avonturen te lezen! Veel plezier!

Margriet 2020-09-23 10:03:34

Abramovic is echt de voorvrouw van de performance art. Op YouTube vind je indrukwekkende reportages over haar werk.

Motell 2020-09-23 10:44:36

Prachtige Foto.s. Trappen omhoog lopen, erg vermoeiend, ik hoop voor jullie, dat er buiten koffie bars stonden, want de Napolitanen zetten de lekkerste sterke koffie met chocolade, om Bij te komen van al die trappen.

elizabeth 2020-09-23 17:02:35

Willen ooit hier weer terug ,maar hebben niet zulke leuke herinneringen van Alistair in wekenlang in het ziekenhuis hier ...