Het begin

Frankrijk, Rouen

Om acht uur zijn we vertrokken en om kwart over tien zaten we aan de koffie in Berles Monchel bij het eerste koffietentje dat we tegen kwamen toen we van de snelweg waren gegaan bij Arras. Het duurde wel even voor we koffie hadden want Anneke kon haar QR code van haar vaccinatiebewijs niet op haar telefoon tevoorschijn toveren en zonder QR code krijg je in Frankrijk geen koffie, zelfs niet als je op het terras zit. Gelukkig kon Floris de instellingen op Annekes telefoon veranderen zodat de QR code na enige minuten toch door de serveerster gescand kon worden. Toen we in Abbeville gingen lunchen werd er niet getaald naar een QR code, die ze hier een "pas sanitair" noemen. De Fruits de Mer bestond uit een handvol ongepelde Hollandse garnalen en een aantal wulken die heel lekker waren. Garnalen pellen is voor mij niet zo'n probleem maar Nely had er wat meer moeite mee. Daarna hadden we mosselen die klein maar wel heel lekker waren. Om kwart over drie waren we in Rouen bij ons appartement. Het is eigenlijk gewoon een woning waarvan de bewoners zolang ergens anders logeren. We kijken vanuit ons raam uit op de kathedraal en het zou perfect zijn, ware het niet dat het op de vierde verdieping is, er geen lift is en wij twee hele zware koffers hebben. Het ligt wel in de Rue de l'Hopital dus als je hart het begeeft op weg naar boven dan is hulp vlak bij. Floris heeft echter de twee koffers naar boven gezeuld zonder hartaanval.
Na een uurtje rusten zijn we Rouen gaan verkennen. Er zijn hier veel vakwerkhuizen, maar de meesten kunnen wel een opknapbeurt gebruiken. Er zijn ook veel kerken die er prachtig uitzien. We zagen er al een aan voor de kathedraal om dat hij er zo prachtig uitzag . Pas toen we de echte kathedraal zagen, zagen we het verschil. Deze is echt enorm met ontzettend veel beeldhouwwerk er op en twee torens die heel verschillend zijn.
Het bier is hier trouwens prima en de glazen zijn ook niet meer zo achterlijk klein zoals toen we vroeger in Frankrijk kwamen. Dat is ook wel nodig want het is hier heel warm en je bier is zo verdampt.
Anneke was zo dapper om Andouille voor het avond eten te nemen. Ik heb dat altijd vermeden want dat is worst met pens en andere ingewanden van het varken. Toch heb ik een stukje geproefd en hoewel het een beetje naar poep smaakte was het wel te eten. In Nely's salade zat een rups. We wisten niet of dat was omdat de Fransen wel meer rare dingen eten of om te laten zien dat het puur biologisch was. In ieder geval was voor Nely de lol er wel van af en heeft ze haar salade niet meer aangeraakt. De ober was er trouwens niet van onder de indruk. Zulke dingen gebeuren hier nu eenmaal.

Frankrijk2021 01 Rouen 14’32” : https://youtu.be/xXqneKULogU

Fijne vakantie in goede gezondheid! Leggen jullie Nely voldoende in de watten? Draagt Floris haar ook de vier trappen op?

Lia 2021-09-06 12:24:35

Fijne vakantie toegewenst Hans en Anneke.

Jac van IJll 2021-09-06 16:36:44

Prachtige foto.s (Jullie zijn nu bijna Heilig)prachtige kerken.Die trappen zijn zwaar,gelukkig is Floris bij jullie.die zorgt dat alles goed zal gaan.Jullie eten weer heerlijk.Nu wij genieten gratis mee.

elizabeth 2021-09-06 16:50:29

Heel veel plezier met z’n viertjes! Gratis sportschool erbij met die vier trappen! Genieten!

Margriet 2021-09-07 19:23:30

dag Anneke, gaat alles goed bij jullie, ik lees geen berichten meer.en ben dan bezorgt.

elizabeth 2021-09-13 18:38:53

Prachtige foto.s.veel gezelligheid.zo te dwalen door die prachtige kerken.