Kerkendag

Italië, Napels

Vanochtend regende het pijpenstelen. Dat was niet volgens mijn telefoon, die aangaf dat het vanmiddag pas zou gaan regenen. Dat klopt ook niet want nu schijnt weer de zon. We hebben eerst de auto laten komen want we hadden vergeten om de paraplu's mee te nemen en voor 28 euro per dag mag de valet wel een keertje extra rijden.
Het oude centrum ligt vlak achter ons hotel, dus we gaan op pad. Kerk in, kerk uit, en maar bidden voor de zon. Dat hielp want na een uurtje werd het droog. Nog maar een paar kerken gedaan en door de oude stad gelopen. Er zijn een paar straatjes die langs de belangrijkste kerken en palazzo's lopen waar je echt de mooiste kitsch kan kopen en straatverkopers en bedelaars hun brood verdienen. De rest is echt Italiaans. Hier proberen auto's zich door straatjes te wurmen waar nauwelijks een scooter doorheen kan. Deze zijn trouwens het gevaarlijkst. Auto's kunnen hier niet hard rijden, scooters wel. Die schieten overal tussen door en het is een wonder dat het meestal goed gaat, maar dat komt misschien door al die kerken.
We zijn ook nog afgedaald naar het Romeins niveau, zo'n 3 meter onder het huidige straat niveau. Daar waren vooral veel stenen te zien en ruïnes van oude gebouwen.
We zitten nu weer in het hotel en Anneke is bezig met wat administratie. Buiten rommelt en regent het weer.
In de namiddag was het weer droog en zijn we weer gaan slenteren richting het plein van het plebs. Op de hoek hebben we wat gedronken. Zeven euro voor een biertje is niet goedkoop maar je krijgt er wel kleine hapjes bij, een soort tapas , een doosje pinda's en ook nog een zakje chips.
Die scooters hier zijn echt een ramp, het lijkt Vietnam wel. We zitten nu lekker te eten in een smal straatje waar aan weerszijden van de straat tafeltjes staan, maar waar ook nog gewoon verkeer door gaat, auto's en vooral veel scooters, die niet alleen veel herrie maken maar ook heel erg stinken. We hadden beter binnen kunnen gaan zitten. Anneke troost zich met de gedachte dat dit het echte Napels is. Hier zijn we voor gekomen.

Heel bijzonder Hans, dit klinkt als een bekering. Op de terugweg toch maar langs de Paus?

Jan 2020-09-23 14:17:05

Wat wonderbaarlijk, bidden voor de zon, hahahahahah.dus de hogere geest komt nu aan de oppervlakte daar.in Rome staat overal het symbool van de zon.