Lecce

Italië, Lecce

Vandaag gaan we Lecce verder verkennen. Er zijn hier heel veel palazzo's en kerken.
De eerste kerk waar we naar toe gingen was gesloten en die was nog wel het verste lopen, helemaal buiten de oude stad op het kerkhof. Volgens het boekje was hij heel mooi met een prachtige kloostergang. Kerk en kloostergang waren op woensdag dicht en het hek voor de kloostergang was met platen afgedicht zodat je er nog geen glimp van kon opvangen. Gelukkig was het kerkhof wel de moeite waard. Hier wordt niet begraven maar bijgezet of ingemetseld.
Sommige graven zijn hier mooier dan de huizen. Er staan hele mini kathedralen.
Bij het theatro Romano was Anneke me kwijt. Ik zat lekker op een stoel te wachten beneden want Anneke moet altijd alles lezen en ik hoef alles alleen maar te fotograferen. Maar ze had de trap naar beneden gemist en stond al weer buiten. Op zo'n moment vraag je je af hoe je 50 jaar zonder mobieltje hebt kunnen leven.
Ze hadden er de maskers die vroeger werden gebruikt om emoties te tonen op het toneel zodat men die dan ook nog op de bovenste rijen kon zien en om hun stem te versterken zodat ze het ook nog konden horen.
Daarna zijn we naar het bisschoppelijk museum geweest want daar hadden we nog een kaartje voor. De eerste dag hadden we namelijk een combikaart gekocht. Vijf kerken en een museum voor de prijs van drie kerken, dat kan je als Hollander niet laten liggen. Het gebouw is mooi, vlak naast de Duomo en er is een mooie put, maar de rest was me wel iets te heilig. Er was gelukkig nog wel een beeld van een kind dat zijn moeder haast dood stak en een beeld van Judith met het hoofd van Holofernes, want ik hou wel van een beetje horror.
De pizza di Napoli traditionale was een stuk lekkerder dan die nieuwlichterij van gisteravond en ook nog een stuk goedkoper. En ze hadden ook nog birra Morretti rosso, dat neigt naar bok en is hier mijn favoriete bier geworden. Toen hadden we nog een kerk te gaan, maar daar was niet veel aan. Gelukkig lag hij op weg naar een poort die we wilden zien anders was het verloren moeite geweest.
Als laatste nog naar het fort maar dat viel tegen. Je kunt alleen voor er in en achter er weer uit want ze zijn het aan het renoveren. Je kon nog wel naar een verdieping. Daar is het museum van papiermaché maar dat vinden wij niet zo interessant. Vanochtend zijn we ook al langs zo'n museum gekomen. Het schijnt hier geperfectioneerd te zijn. Ze maken er hier van alles van.
Het weer is prima, zonnig met een verkoelend windje. Niet te warm en niet te koud.

Dat momument voor het kerkhof denk ik.... had een mooi opschrift. Per la pace della umane ossa risorgiture. Ik heb Claudia gevraagd... volgens mij is het zoiets als... menselijke beenderen rusten in vrede tot de wederopstanding.... Dachten julie dat ook?

Henk 2020-09-30 22:38:40

Wij dachten ook zo iets. Op de achterkant stond nog iets als onomkeerbaar weg naar de eeuwigheid.

annekeenhans.op.reis 2020-10-01 08:07:35

Voor de Vrede van het Heropflakkerende bot. je krijgt na de dood een Opnieuw zwevend bot, van de Eeuwige geest, de Uittreding van het lichaam, het verlaten van de geest van het stoffelijk lichaam.het Leven na de aardse dood.