Dag 9 Naar Dessau

Duitsland, Dessau-Roßlau

We zitten nu aan de Elbe in Dessau. Vandaag is het Bauhausdag. Het wordt vandaag weer heel warm. Daarom hebben we maar een dagkaart gekocht voor de Bauhaus bus die ons langs alle Bauhausobjecten in Dessau gaat brengen. Als eerste zijn we naar het Kornhaus gegaan, een Bauhaus restaurant aan de Elbe. Eigenlijk ligt Dessau aan de Mulde maar in het uiterste noorden van Dessau mondt deze uit in de Elbe
De Bauhausbus bracht ons eerst naar de Meister Hausen, vier villa's waar de belangrijke docenten van de Bauhaus woonden, zoals o.a .Kandinsky, Klee, Gropius. Drie ervan konden we bezoeken. De eerste 2 zijn in de oorlog zwaar beschadigd door een bombardement en later weer opgebouwd, maar de laatste was nog in oorspronkelijke staat en was door Kandinsky en Klee bewoond. Híer hadden ze video's over hoe er vroeger in werd geleefd. Dat was wel leuk.
We zijn daarna naar de academie gelopen, want dat was maar een halte. Anneke heeft de academie bezocht, Hans had het zo warm dat hij maar een biertje is gaan drinken in het café in het souterrain.
Toen weer verder met de bus naar het zuiden van Dessau. Hier waren galerijflats te zien die we bij ons al lang hadden afgebroken (maar ja, het is Bauhaus en dat is werelderfgoed) , en een wijk met leuke eengezinswoningen en een Stahlwonung, maar niet echt spectaculair, we hadden het snel gezien. Omdat de bus maar om het half uur gaat, hebben we de tram naar het centrum genomen en zijn we weer naar Leipzig gereden.
We hebben weer in het Indiaas restaurant gegeten waar we ook de eerste dag geluncht hebben bij ons om de hoek. Het was buitengewoon goed en we hebben nog een tijdje met de ober gepraat omdat hij zo graag Engels wilde spreken. Hij was geboren in Delhi en was nog steeds zijn Duits aan het bijspijkeren, maar was altijd heel blij als hij Engels kon spreken .