Marseille

Frankrijk, Marseille

We lunchen aan de oude haven. We waren al vroeg in Marseille, want vanaf Avignon is het nog geen honderd kilometer. Zo vroeg dat ons appartementenhotel nog helemaal dicht was. We hebben de auto maar in de buurt geparkeerd. Dat viel niet mee, bijna nergens een plekje te vinden. Anneke vond na 3 keer rond rijden nog een piep klein plekje waar we de auto met veel moeite konden parkeren. We zijn eerst naar de toeristen info gegaan. Dat was nog twintig minuten lopen, voornamelijk naar beneden. Dat verontrustte me enigszins. Ik vreesde al weer voor Genuaanse toestanden. We hebben echter een toeristenpas gekocht voor drie dagen met volledige toegang tot het openbaar vervoer en ons appartement ligt vlak bij het station waar ook een metro is. De wind is gaan liggen en het is hier weer mediterraan warm. We maken er dus maar een makkelijke dag van. Anneke had het al moeilijk genoeg met haar vissoep. Die bevatte niet alleen vis maar ook allerlei schelp- en schaaldieren en die hadden ze vergeten uit hun schelpen en schalen te halen. We nemen straks het toeristentreintje (dat zit natúúrlijk op onze pas). Want we keken bij de lunch uit op een mooi kerkje maar dat staat op een heuveltop en het treintje komt daar langs.
Na het treintje zijn we ons appartementenhotel gaan opzoeken, eerst met de metro naar het station en toen met behulp van googlemaps naar het hotel. We kregen een elektronische sleutel van de garage en zijn onze auto op gaan halen. Net zo moeilijk als we op ons plaatsje waren gekomen kwamen we er weer uit. Gewoon heel vaak voor- en achteruit.
Toen konden we eindelijk gaan douchen.
's Avonds zijn we eerst op het station een Franse bejaardenpas gaan halen. De mevrouw van de toeristen informatie had ons namelijk verteld dat een retourtje naar Aix en Provence tien vijftig per persoon ging kosten maar met een pas maar een vijftig. Dat scheelt dus achttien euro en dat kan je als Hollander niet laten liggen. Van die achttien zijn we er al twaalf kwijt aan de foto's die we nodig hadden maar nu hebben we een echte Franse mobilitépas.
Toen op zoek naar een restaurant. We dachten in de buurt van het station wel iets te kunnen vinden maar daar was niet veel en zo daalden we toch weer af naar de oude haven. We kwamen door een buurt die er behoorlijk verlopen uitzag. Hierlangs ga ik vanavond niet terug. Niet alleen omdat het berg op gaat.
We vonden een restaurantje iets voorbij waar we vanmiddag hadden gegeten. Langs de oude haven barst het van de restaurantjes dus kiezen is wel moeilijk. Deze was wat minder pretentieus dan vanmiddag maar ook een stuk goedkoper en zeker zo lekker.
Terug met de metro kregen we nog een verrassing te verwerken. Bij ons station remde de metro wel af maar reed gewoon door. Dat was even schrikken. Gelukkig kon Anneke uit een aankondiging opmaken dat we bij het volgende station gewoon weer terug konden. Wegens werkzaamheden was namelijk 's avonds een helft van het perron afgesloten.
We hebben nu ook zonder googlemaps een weg door het station gevonden die nog niet een derde is van de weg die google ons vanmiddag liet lopen. Onze kamer is op de zevende verdieping waardoor we een mooi uitzicht hebben op het station en alle treinen.

Frankrijk2021 14 Marsseille 17’59”: https://youtu.be/N69gmefI-g8

Ah, licht en lucht en zee en ruimte, en ZON! En natuurlijk ook weer bezienswaardige architectuur. Hier is de zomer vandaag ver te zoeken, het is grijs en miezerig. Mooie dagen nog in Marseille!

Marjolijn 2021-09-23 11:59:55

Wat een prachtige Engel, jullie Bescherm Engel.