Dag 17 Hamburg 1

Duitsland,

Vandaag zijn we eerst naar de city haven gefietst. Dit is het oude haven gebied wat helemaal gerenoveerd is en waar ook het nieuwe operagebouw staat, We hadden in het begin veel regenbuitjes maar later viel het wel mee. Alleen 's middags was er nog een flinke bui maar die hadden we zien aankomen en we zaten net op tijd in de kroeg.
We hebben in een van de pakhuizen in de City koffie gedronken. Het was eigenlijk een koffiebranderij, en ze verkochten er ook verschillende soorten koffie. Super Trendy natuurlijk. Het barstte overal van de scholieren in grote groepen. Even eerder waren we langs de Hamburg Dungeon gefietst, die zat ook in één van de oude pakhuizen, en daar stonden rijen scholieren te wachten om naar binnen te gaan.
We konden het nieuwe operagebouw, de 'Elbphilharmonie', bezoeken, d.w.z. alleen het forum op de 8e verdieping. De concertzalen zitten daar nog boven. De achtste verdieping is het dak van het oude pakhuis waarop de opera gebouwd is. Je kunt er helemaal rondlopen en hebt er een mooi uitzicht over de stad en de havens.
We zijn met de waterbus verder gegaan naar de Landungsbrüken bij Sankt Pauli. We hebben lekker geluncht bij Brauhaus Blockbrau, een Kapitänsplate met haring, paling garnalen, salades enz.
Toen zijn we omhoog gefietst naar de Reeperbahn die we een heel eind afgefietst hebben, maar waar we nier van onder de indruk waren.
We besloten maar teug naar het hotel te fietsen maar moesten eerst ergens schuilen voor de regen in een lokale punkkneipe. We zijn ook nog even in de buurt van het Rathaus wezen wandelen. In de Europapassage moest Anneke even naar de wc. Hier is de hele bovenverdieping een grote foodhal.
Nu rusten we wat uit in het hotel. Vanavond gaan we de stad weer in om wat te eten. Ik denk dat het Perzisch wordt want in de buurt zijn een paar Perzische restaurants en dat hebben we deze vakantie nog niet gegeten.
De Wifi van het hotel is 's avonds heel slecht, daarom kon ik niet meer schrijven dat het Perzisch eten een beetje tegen viel. Het voorgerecht was wel lekker, een schotel met 4 prutjes van spinazie, aubergine, kaas en yoghurt , maar het hoofdgerecht was niet echt bijzonder.

Leuke stad vond ik Hamburg en ik heb ergens in het oude centrum heerlijk Libanees gegeten. Helaas, ik weet de naam niet meer....