Dag 5, Erfurt

Duitsland, Erfurt

We zijn vanochtend toch maar eerst naar Erfurt gegaan want het weer was veel te mooi voor een museum bezoek. Erfurt is een mooie stad maar 20 km van Weimar. Er is een Dom (die een beetje tegen viel ) met een kerk er vlak naast. Een groot deel van de Domplatz was ook afgesloten omdat er de "Domstufen Festspielen " plaats vonden, theaterspektakel op de trappen die naar de Dom leiden.. Daarom waren de trappen naar de Dom ook afgesloten en moesten we helemaal omlopen om in de Dom te komen. In de Altstad zijn een aantal hele mooie huizen en er is een grote brug die helemaal volgebouwd is met huizen, de Krämerbrücke. Die is best mooi volgebouwd met vakwerkhuizen van wel 4 tot 5 verdiepingen. Hij is veel groter dan de 'Ponte Vecchio' in Florence, zeker zo mooi, maar lang niet zo beroemd. Wij hadden er nog nooit van gehoord tot we gingen kijken wat er allemaal te zien was in Erfurt. Voor de lunch vonden we een leuk terrasje boven de Gera (de rivier die door Erfurt stroomt). Dat was best geluk hebben want het was best druk in Erfurt met heel veel toeristen en alle terrassen zaten bomvol. Na wat zoeken vonden we ook de kleine synagoge, die we bezocht hebben.
Er is in Erfurt ook nog een citadel maar we hadden het te warm om nog naar boven te lopen en volgens google waren er ook verbouwingen waardoor hij maar half toegankelijk was. We zijn dus maar weer naar Weimar teug gereden. Zo kon Anneke nog naar haar museum en ik ben lekker gaan zwemmen in het zwembad vlak bij het pension, want zo ik al zei, het was veel te mooi weer om door een museum te lopen. Het is een heel mooi zwembad met heerlijk helder water en een 10 meter duiktoren maar daar heb ik me niet op gewaagd
Vanavond hebben we koreaans gegeten. Een pannetje met een soort soep met inktvis, varken, aardappel en nog veel meer en 5 soorten kim chi, lekker en behoorlijk pittig. Nu zitten we op ons avond terras, hier drinken we elke avond koffie met Wilthener no 1 XO voor mij en Grand Marnier voor Anneke.