Sutton Hoo, Ramsholt en Badsey

Verenigd Koninkrijk, Brightlingsea

Vandaag gaan we eerst naar Sutton Hoo. Dat ligt ongeveer vijftien kilometer ten noorden van Felixstowe.
Het is een park van de National Trust waar in negentiennegenendertig een schip is opgegraven uit dede tijd van de Agelsaksen zo tussen 600 en 700 na christus. Het schip bleek het graf te zijn van een Angelsaksische koning en bevate naast de overblijselen van de koning een schat aan gouden munten juwelen en andere bezittingen van de koning zoals zwaard, helm, en.
Het ligt ongeveer een uur rijden van Brigtlingsea. We hebben eerst de expositieruimte bezocht en zijn daarna naar de plek gelopen waar het schip is gevonden in een grote grafheuvel. Er liggen daar nog veel meer grafheuvels waar ze interessante dingen in hebben gevonden en er is een uitkijktoren van waaruit je het hele grafveld kan overzien.
Naast het grafveld ligt een grote varkens fokkerij. De varkens zitten hier niet in grote stallen maar er staan een heleboel kleine varkenshokjes op een heelgroot gebied waar de varkens lekker los lopen.
Er is ook nog een groot landhuis met foto's en films over de opgravingen.
Toen was het tijd voor de lunch die we genutigd hebben in een pub een eindje verder langs de rivier.
Daarna zijn we naar de monding van de rivier gereden. In plaats van een zandstrand ligt daar een kiezelstrand en rond de mondig liggen grote hopen kiezelsteen. Er groeide hier ook zeekool en zeeerwten op het strand die goed eetbaar zijn.
Er liggen hier ook nog resten van bijzondere verdedigingswerken uit de tweede wereldoorlog. Omdat de Engelsen bang waren dat de Duitsers hier een invasie wilden doen hadden ze een heel netwerk van buizen aangelegd die tot meer dan 200 meter de zee inliepen en waardoor ze olie konden pompen om de hele kust in lichterlaaie te kunnen zetten.
Rob had van een van zijn vrienden een hele grote forel gekregen die we 's avonds hebben gebarbecued en die bijzonder goed smaakte.