Burgos van boven

Spanje, Burgos

Vandaag is het stralend weer. Eerst nog wel wat fris maar met een strak blauwe lucht en een stuk minder wind dan gisteren. We gaan eerst maar naar het kasteel want nu is het nog niet zo warm. We nemen niet het toeristen pad want dat bestaat voornamelijk uit trappen, maar nemen de lange weg half rond de heuvel. Omdat we eerst de stad bijna uitlopen is Anneke bang dat we helemaal verkeerd lopen maar ik heb alle vertrouwen in mijn Locus kaart app.
We vinden een pad dat steeds smaller wordt door een veld met klaprozen en andere mooie bloemen. Daarna gaan we door een bos. Overal horen we vogels fluiten maar we krijgen ze niet te zien. Alleen een ooievaar is te groot om zich te kunnen verstoppen.
We zijn al snel boven want het kasteel ligt niet zo erg hoog, nog geen tachtig meter boven de stad. Kasteel is trouwens een groot woord voor wat restjes die zijn overgebleven toen de Fransen hier alles hebben opgeblazen. Je hebt er wel een mooi uitzicht over de stad en we konden zelfs ons appartement zien
Terug in de stad kwam het tromgeroffel ons al tegemoet. Op de Plaza Mayor speelde nog een drumband maar de toespraken hebben we gemist. Het was overal ook hartstikke druk want hier is iedereen op 1 mei vrij. Wij vonden het ook wel tijd om dat te vieren dus namen we een wijntje een een biertje. Toen bleek Spanje toch een land naar mijn hart. Ik had 'sochtends voor een café con latte en een aqua con gas nog vijf euro tien betaald. Nu hoefde ik maar drie tachtig af te rekenen. Jullie begrijpen wel, geen water meer voor mij.
Voor de lunch hebben we Cochinillo gehad, Dat is in Castilië een populair gerecht. Het is speenvarken bereid in speciale houtovens en wij vonden het heel lekker.
Na de lunch hebben we de Kathedraal bezocht. Dat duurde meer dan anderhalf uur. Er was heel veel te zien, veel meer dan in Bayonne maar daar was het gratis en hier moesten we betalen. Het was ook een hele tippel, je moet een route volgen langs alle bezienswaardigheden en een stukje afsnijden was er niet bij. Toen we klaar waren zijn we dan ook maar naar ons hotel gegaan om wat uit te rusten .
Toen we weer op krachten gekomen waren zijn we langs de rivier naar het parque de la Isla gelopen. Je loopt dan over een mooie promenade omzoomd door platanen. Die zijn heel fraai geknot en gesnoeid. Als ze dan weer uitgelopen zijn vormen ze een hele tunnel. Half Burgos loopt er ook te flaneren. Op een plaats lagen zoveel pluizen dat het net leek of het gesneeuwd had.
We hebben nog wat gedronken en wat pinxtos gegeten en zijn toen weer naar het appartement gegaan om krachten te verzamelen voor morgen.