Burgos

Spanje, Burgos

We zijn vanochtend eerst naar de markt geweest, niet dat we iets nodig hadden, maar dat kunnen we nu eenmaal niet laten. Deze markt was ook nog vlak bij ons appartement. Erg bijzonder was hij niet. Het was een vrij modern gebouw, niet de moeite waard om een een foto aan te verspillen, maar binnen konden weer wat spaanse namen van groenten, vis en vlees. Er staat hier vaak callos op het menu, maar we weten nu dat dat pens is en dat we dat dus beter maar niet kunnen nemen. Er lagen ook blokken ingedikt schapen bloed. Dat zie je niet in Nederland. Toen gingen we de rest van ons polsbandje te gelde maken. Dat gaf ons namelijk naast toegang tot de kathedraal ook nog toegang tot twee kerken waarvan een een museum is. Dat lag wel in het hoge deel van Burgos en bleek een museum van altaarstukken en andere heiligheden te zijn. Maar ja, we hadden er al voor betaald, dus we moesten wel. Gelukkig leidde mijn Locus kaart app ons langs een lift en een roltrap naar boven. Dus dat viel wel mee. Ook de kerk was best leuk want we we gingen ook helemaal bovenlangs en ze hadden er nog een lift ook.
Vlak naast de kerk lag het museum voor moderne Burgos kunst. Wij vonden die kunst toch iets te modern dus daar waren we snel uitgekeken. Dan maar weer naar beneden naar de laatste kerk. We moesten wel goed oppasen want ze hadden net de straat schoon gespoten en het ging vrij steil naar beneden, maar na zoveel heiligheid hadden we een oplettende beschermengel.
De derde kerk was niet bijster interessant, maar ze hadden wel een graf monument met een triotje, ik dacht dat dat niet mocht van de paus maar naar het schijnt wel als je dood bent.
Op weg naar de eerste kerk waren langs het Casa del Cordón gekomen dat was nog dicht maar was wel toegankelijk. Het zag er uit als een oud stadspaleis.
Dat wilde we wel van binnen zien. Dus wij er naartoe. En inderdaad konden we er naar binnen naar een expositie van religieuze en profane kunst. Dat was niet onaardig maar van de binnenkant van het gebouw zag je niet veel want dat zat allemaal achter de wanden waar de schillderijen aan hingen.
Het bleek echter dat wij een zij ingang hadden genomen. De hoofd ingang is nu een grote bank. Dat was vroeger de binnenplaats maar is nu overdekt. De galerijen van het oude paleis kon je nog wel goed zien.
We zijn nog naar de andere markthal van Burgos gelopen maar die was wel wat groter maar net zo modern.
Het is vandaag een stuk minder druk dan gisteren en eergisteren. Iedereen is weer aan het werk. Je ziet nog wel wat Compostellagangers want die zijn er hier veel. Je ziet langs de weg naar Compostella ook afbeeldingen van de pelgrims.
We hebben lekker gegeten bij el Mitico. Eerst wilden we er alleen wat gaan drinken en daarna een restaurantje gaan zoeken, maar het menu del dia zag er zo goed uit dat we dat maar genomen hebben. We zaten daar heerlijk aan de schaduwkant van de plaza Mayor. Het wordt nu echter tijd om te vertrekken want nog even en dan zitten we in de zon.
Anneke gaat de kathedraal nog een keer bekijken, ik ga nog een beetje door de stad dwalen en wat foto's maken.
's Avonds hebben we tapas gegeten bij Panchos waar we de eerste avond ook geweest zijn, want dat leek ons de beste en er was nu wel plek om te zitten.
We hebben vandaag prachtig weer gehad maar vanavond begon het te betrekken. Volgens de vooruitzichten wordt het morgen bewolkt maar wel warm

Ik ben benieuwd van welke kerk de foto’s zijn. Lijkt een kerk uit de vroege gothiek.

Henk Haarhuis 2023-05-03 08:28:58

Wel rustgevend Anneke, die beelden praten niet.hihi

elizabeth 2023-05-03 18:29:54

De kerk is nu een museum en heet san Estoban is inderdaad vroeg gotische. De tweede heet san Gil et Nicolas

annekeenhans.op.reis 2023-05-03 18:43:48

Inderdaad in Burgos overnacht op weg naar Compostella! Leuk!