Villa Hadrianus en Villa Este

Italië, Tivoli

Hard tikt de regen op de parasol boven ons tafeltje waar we wachten op onze lunch. De serveerster komt ons verplaatsen naar een veilige zone, want je kunt beter niet onder een spleet tussen twee parasols zitten, die springen wel eens open. Dat gebeurt nu regelmatig. Dit is echt een stad van de watervallen zelfs op het terras.
Vanochtend was het nog mooi weer. De zon verdween af en toe wel achter een wolk, maar dat was eigenlijk wel prettig.
Hadrianus heeft namelijk zijn villa, zeg maar stad, tegen een helling laten bouwen. Dat was dus in het begin flink omhoog. En het is een enorm complex, een keizer waardig. Er waren wel stukken afgesloten vanwege de corona maar we hebben er toch een dikke twee uur rondgedwaald. Er waren veel bomen: Olijfbomen, Cipressen en Ceders . Sommige ervan leken al heel oud, maar toch nog niet zo oud dat ze al uit de tijd van Hadrianus stammen. Overigens is dit dezelfde Hadrianus als die van de naar hem genoemde muur in Engeland.
Terug op onze parkeerplaats in Tivoli werden we door de eerste donderslagen al gewaarschuwd om onze paraplu's nee te nemen de stad in. Het hoost nu zo dat we gedwongen worden op ons terrasje te blijven en nog maar af te sluiten met koffie.
Vanuit de Villa kon je zien dat Tivoli best een grote stad is. Veel groter dan het historisch centrum, maar dat is wat ons interesseert. We willen nog naar het kasteel en de Duomo. Gelukkig wordt het al iets lichter. Het is nu ook lekker fris.
Ook villa d' Este bleek open. Volgens het boekje was hij op maandag gesloten maar dat is allemaal precorona informatie en die is tegenwoordig niet meer betrouwbaar. De villa is in de 16de eeuw gebouwd. Volgens het boek door een kardinaal maar ik denk niet dat hij het zelf gedaan heeft. Alle kamers zijn rijkelijk gedecoreerd en de tuin barst van de fonteinen en watervallen. Er is ook een waterorgel, maar dat speelt maar om de twee uur en we hadden geen zin om nog 3 kwartier te wachten.
De Duomo was niet spectaculair, eigenlijk wel klein voor een kathedraal, maar we liepen door leuke straatjes. Echte authentieke Italiaanse klerezooi, nooit plat, altijd op of neer. Omdat het weer begon te regenen en omdat we doodmoe waren zijn we maar naar de B&B gegaan om te douchen en uit te rusten.

Jammer dat jullie regen hadden.Toen wij daar waren hadden we goed weer en dan is het goed wandelen bij beide villa’s.Nog een goede reis verder.groetjes

Marja 2020-09-22 08:50:26

We hadden regen op het terras toen we zaten te eten bij niet toen we bij de villa's waren

Hans 2020-09-22 10:38:00

Zoveel (hemel)water en dan ook nog een waterorgel (en Hans water dat in de brouwerij is geweest)

Motell 2020-09-22 15:15:47

Prachtige reis zijn jullie aan het maken zeg. Een genot om op deze manier met jullie mee te kunnen genieten!

Marjolijn 2020-09-22 21:25:10

Mooi en indrukwekkend, dat optrekje van Adrianus. Die krokodil!!