Naar Tour

Frankrijk, Montrichard Val de Cher

Vannacht heeft het heel hard geonweerd en het mooie weer is nu voorbij. Het is nog wel warm maar betrokken. En voor vanmiddag wordt er weer onweer verwacht.
In Tours is een mooie kathedraal, volgens de boekjes. Daar hebben ze vier honderd jaar aan gewerkt dus ze hebben alle tijd gehad om er iets moois van te maken zou je zeggen.
Toen we in Tours aankwamen was het weer al weer aardig opgeknapt. Het zonnetje scheen tussen de wolken door en onze machine verzekerde ons dat het tot 3 uur droog zou blijven. Nu heeft onze machine ons wel vaker voor de gek gehouden dus we hebben toch maar de regenjassen en parapluus mee genomen de stad in. Het eerste wat we deden was koffie drinken want we hebben in de gîte wel een filtermachine maar zonder een espresso wordt ik toch niet echt wakker.
We vonden een tentje aan de oever van de Loire. Er was wel een podium en een grote geluids installatie, maar wij dachten dat is pas voor vanavond. Dat was ook zo maar nu gingen ze de installatie dus uittesten. Dat is nog erger.
De kathedraal is vooral mooi aan de buitenkant en na vier honderd jaar waren ze binnen nog steeds niet klaar. De basiliek van st. Maarten was van binnen veel mooier. Daar is ook een crypte. In de kathedraal zijn wel mooie gebrandschilderde ramen. Voor de rest vond ik Tours niet erg indrukwekkend. Er is een pleintje met historische huizen voor de rest is alles vrij nieuw. De markthal viel daarom wel tegen. Ze hebben er wel een heel goed Libanees restaurant , "Ô Sidon". Hier hadden we een heerlijke mezze. Daar zat echte tabouleh bij. Dat is eigenlijke peterselie salade met een heel klein beetje couscous en niet een heleboel couscous met een beetje peterselie zoals ze in Frankrijk denken.
Toen we klaar waren met boodschappen bij de hypermarché in Tours begon het te druppen en toen we bij onze gîte uitstapten goot het. Dat wordt vanavond binnen eten. Gelukkig hadden we vanavond geen bbq gepland zoals de vorige avonden. Vanavond maakt Anneke spaghetti.

Frankrijk2021 09 Rond Bourne 18’48”: https://youtu.be/BiaH7f4iu6w