Dag 14 Naar Wislar

Duitsland, Oberkrämer

Vanochtend relaxed ingepakt want we hoefden pas om 12 uit te checken. We reden ook makkelijk Berlijn uit, maar toen begon de ellende. Op de autobaan was het een en al Baustelle en Stau. We hebben er anderhalf uur over gedaan om van de rondweg rond Berlijn op de weg naar Hamburg te komen. Daar hebben we nog vier keer een Baustelle gehad maar daar konden we met 60km/uur langs. Omdat we zoveel tijd hadden verloren besloten we maar in een Autohoff te gaan lunchen. We hadden daar de keuze tussen en Shellschnietzel (of curryworst) en een BurgerKing, Wij zijn altijd wel in voor iets nieuws dus we hebben voor de laatste gekozen. We hebben dus weer iets gegeten dat je maximaal 1 maal in je leven moet eten.
Gelukkig was het daarna allemaal leuk. Wismar is een mooie plaats en we hebben een leuke bovenwoning. Het is een echt vakwerkhuisje van zo'n 400 jaar oud met een balkon waar ik nu mijn verslag aan het schrijven ben.
Hier aangekomen zijn we eerst even boodschappen gaan doen. Na een opfris beurt - Je moet hier met deze hitte minstens 3x daags onder de douche - hebben we het stadje bezocht.
Het is hier heel anders dan in Berlijn of Leipzig. Het lijkt veel meer op Gdank of Riga.
We hebben weer gut burgerlich gegeten in een restaurant dat ons door de verhuurster was aanbevolen. Het was er erg druk, maar we konden aanschuiven aan een grote tafel waar maar 2 mensen zaten. Daarmee hebben we nog leuk zitten praten. De aanleiding was een gezel die even om onze aandacht vroeg om dat hij wat geld nodig had.
Hier in Duitsland, en ook in een aantal omringende landen behalve Nederland, kan je als jonge aankomende timmerman 2 jaar rond trekken en bij timmerwerkplaatsen gaan werken om het vak te leren. Ze krijgen niet betaald alleen kost en inwoning. Ze hebben ook alleen een stok en een knapzak bij zich en ze moeten minimaal 2 jaar van huis blijven. Het is een traditie die al sinds de middel eeuwen bestaat. Onze buren vroegen of zoiets ook in Nederland bestond (ze hadden al lang gehoord dat wij Nederlanders waren), en zo kwamen we aan de praat.

wat prachtig om in een vakwerk huisje te mogen verblijven, 400 jaar oud, formidabel en traditioneel, Heet daar dus,je verlangt dan naar een frisse wind over je gezicht.prachtig beroep timmerman,moesten ze hier ook invoeren,dan creëer ,je goede vakmensen, al die wereld huizen zijn door timmerlui ontstaan, dus een grandioos beroep.