Naar Blois

Frankrijk, Montrichard Val de Cher

Voor we naar Blois gaan gaan we even langs het kasteel "Cheverny" Dit is het kasteel dat model heeft gestaan voor het kasteel van kapitein Hadock in de boeken van Kuifje. Er is dan ook een grote Kuifje tentoonstelling. Een andere attractie is het voederen van de honderdtwintig jachthonden die ze er hebben, maar vanwege de corona is dat voorlopig geschrapt. Je lunt ze nog wel bekijken, altans een deel. De overige kan je alleen horen. We wilden eerst koffie en daarvoor moesten we helemaal rond het kasteel lopen. Het restaurant was echter nog dicht dat ging pas om twaalf uur open. Aangezien er toch behoefte was aan een toilet moesten we weer helemaal terug tot bijna bij de ingang. Omdat daar ook de groente tuin was hebben we die maar eerst bezocht. Dat was aardig maar niet spectaculair. Er stonden sowieso meer bloemen dan groenten.
Toen door het kasteel. Daar zagen we de gebruikelijke kasteel prullaria, maar geen keuken. We hebben ondertussen al zoveel kastelen bezocht en het is veelal het zelfde wat je ziet. Hemelbedden, kroonluchters, harnassen en ander wapentuig, openhaarden met uu omzoomd, pendules en andere tijdsbijhouders, enz. enz..Nieuw was hier een robothond en veel lego. Honden, een stoel en schaalmodelen van het kasteel vroeger en nu helemaal van lego. Ik was echter niet onder de indruk.
Toen naar Blois. Dat is wel een mooie binnenstad met een groot kasteel. We hebben er lekker Chinees gegeten. De vrouw die ons bediende sprak ongeveer net zo veel frans als wij, maar omdat Nely wel een aardig mondje Chinees spreekt konden we toch goed communiceren. Zij en de kok werden ook heel opgewonden van het filmpje dat Nely gemaakt had van de Chinese zanger in le Mont St. Michel. Ze waren wel wat teleurgesteld dat Nely geen handtekening van hem had.
Op het plein bij het kasteel is ook het huis van de magie. Houdini heeft hier namelijk gewoond. Als lokkertje gaan hier elk half uur de ramen open en steken draken hun koppen naar buiten. Als je toch op een terrasje een biertje drinkt is dat wel aardig, maar ik zou er nog geen vijftig kilometer voor omrijden.
Het viel ons op dat de zebrapaden hier anders gestreept zijn dan bij ons. De strepen lopen namelijk niet evenwijdig aan het trottoir maar loodrecht op het trottoir. 's Avonds zijn we naar st Aignan sur Cher gegaan, een klein stadje in de buurt. We hadden al een restaurant uitgezocht wat ons wel wat leek. Als voorgerecht hadden ze foie gras van eend en dat vinden we allemaal heel lekker. Natuurlijk was het gesloten, ze hadden congé wat ze natuurlijk niet op googel hadden gezet. We hebben toen het hele stadje door gelopen. Eerst nog kieskeurig, of ze wel foie gras hadden. Maar dan waren ze al vol. Maar later ging het er alleen maar om of ze nog plaats hadden. Meestal niet dus. Uiteindelijk zijn we bij een Italiaans restaurant gaan eten want dat was de enige die nog plaats had.
De gemarineerde zalm van het voorgerecht was heel lekker. Alleen jammer dat het om een bedje salade zat met een uitermate kort gepocheerd ei. En ik ben niet zo gek op wit snot. De rest was eetbaar maar niet buitengewoon.