Bangkok 2

Thailand, Si Lom Subdistrict

Het was vandaag een bewolkte winderige dag. Heerlijk weer dus want het was maar 24 graden en het regende niet. Hans was nog even bang dat de zon zou doorbreken, want hij had zijn hoed in het hotel gelaten, maar gelukkig werd de bewolking weer dikker. Pas later vanavond verwachten ze regen. Waarschijnlijk een staartje van de Typhoon Pabuk, die nu in zuid Thailand grote schade aanricht. We hebben vandaag een dagkaart genomen voor de 'Hop On - Hop Off' boot over de rivier Chao Phraya. Je komt dan langs veel van de bezienswaardigheden. Een boottochtje is ook heel relaxed. Sommige van de bezienswaardigheden hadden we de vorige keer al gezien, dus we konden vandaag wat kieskeuriger zijn. En geen gedoe met tuktuk chauffeurs die ons telkens naar dure kleding- en tassenwinkels wilden brengen. We zijn eerst naar een oud complex van voormalige Chinese pakhuizen gegaan waar nu allemaal trendy winkeltjes in zitten. Op de bovenverdieping is een galerij waar - rond de raamkozijnen - Chinese muurschilderingen zijn ontdekt. Die zijn bij de restauratie onder het plamuur weggehaald. Sommige zijn heel mooi.
Daarna hebben we de Wat Aron bezocht, oftewel de Tempel van de Dageraad. Het is een hele hoge stoepa, of pagode, met mozaïekwerk waarin schelpen en stukjes aardewerk zijn verwerkt. Verder nog de nodige beelden en tierlantijnen en kleinere stoepa's er naast. Naast de stoepa is nog een heel tempelcomplex. Er is hier in Thailand een beweging van boeddhisten die zich storen aan het feit dat Jan en Alleman een Boeddhabeeld in huis heeft of een boeddha laat tatoeëren. Je ziet overal hun slogans: 'Buddha is not for Tatto' en 'Buddha is not for decoration. Respect is common sense.' We hebben later toevallig de tekst op ons toegangskaartje gelezen en daaruit blijkt wel dat hier nog heel wat goede Engelse docenten en vertalers nodig zijn. Het Engels is werkelijk onbegrijpelijk. ( Do not dangle any doll ???) We zagen dat ook al in Laos op de luchthaven: alle waarschuwingsborden over veiligheid waren in zodanig Engels dat het absolute brabbeltaal was.
De volgende stop was Thonburi Railway Station Pier. We dachten dat we hier wel een leuk restaurantje zouden vinden maar dat viel tegen. Het was voornamelijk de aanlegsteiger bij een groot ziekenhuis. Er was alleen een foodcourt met Thais fastfood. waar veel verpleegkundigen en bezoekers van het ziekenhuis zaten te eten, niet iets waar je veel haute cuisine kunt verwachten en ook was het er niet gezellig. Dus zijn we naar de laatste stop gegaan. Daar zagen we al toen we aankwamen een goed restaurant waar we lekker geluncht hebben. Het duurde wel lang voor we ons eten kregen maar we zaten leuk langs de rivier en het bier en de wijn waren prima. Er was daar ook een fort, (daarvoor waren we eigenlijk gekomen) maar dat was maar heel klein en je kon er niet in. Het was wel een leuk buurtje. Het was ondertussen al een uur of vier geworden dus tijd om weer terug te gaan naar het hotel. Eerst met de boot heel relaxt over de rivier en het laatste stuk met de skytrain. Daar was het hartstikke druk bij de loketten met toeristen die niet weten hoe ze de automaten moeten bedienen en soms niet eens weten waar ze naar toe willen.
Vanavond zijn we naar het zelfde restaurant gegaan waar we zes weken geleden geweest zijn, waar ze streetfood hebben, We hebben als voorgerecht samen een schotel met clams (schelpdieren) genomen. Hans heeft daarna weer krab gegeten en ik kale met chrispy pork. Wat ze hier precies onder 'kale' verstaan weet ik niet. Het leek wel een beetje op één of andere koolsoort, maar niet op Boerenkool of Palmkool. Maar het was wel lekker. Daarna hebben we de massagesalon opgezocht waar we toen ook geweest zijn. We hebben afgesproken voor morgenmiddag. We moeten om 12 uur onze hotelkamer ontruimen en dit lijkt ons een prima idee om nog even heerlijk te relaxen voordat we een lange nacht in het vliegtuig gaan zitten. Een goede rug- schouder -en nek massage.

Mooie reis gemaakt, ik heb jullie reisverslagen met plezier gelezen. Voor morgen een goede reis terug. Ik zie jullie wel weer eens van de zomer in Breda. Ook nog een goed en gezond 2019.

Jos van Kuijck 2019-01-05 05:24:34

Geweldige reisverslagen! Goede terugreis.

Margriet. 2019-01-05 06:34:14

Goede terugvlucht!!!

Yvon 2019-01-05 09:14:24

Kale is een soort boerenkool. https://www.elleeten.nl/Food/Superfood-ABC/Kale-of-boerenkool

Lia 2019-01-05 09:42:16

een hele mooie reis ,daar zullen jullie nog met veel plezier op terugkijken ,verder een goede reis terug . Frans is vanaf gisteren alweer thuis .

Coleta 2019-01-05 09:50:44

Mooie reisverhalen en prachtige foto’s! Goede terugreis en tot morgen!

René 2019-01-05 12:40:37

Leuk om jullie reisverslag te lezen. Goeie terugreis gewenst, bereid je voor op grijs, druilerig weer.

Jan v.d. Leek 2019-01-05 20:37:58

Mooie serie reisverhalen en foto's! Tot binnenkort in Breda.