Naar Portugal

Spanje, Merida

Vandaag gaan we naar Portugal om precies te zijn naar Marvão. Dat schijnt een mooi stadje te zijn in de bergen.
Er staat vandaag een hoop wind en er is ook hoge bewolking dus het is lekker koel.
We waren veel te vroeg. Ten eerste omdat het in Alburquerque markt was en daarom zo druk dat we er maar geen koffie hebben gedronken en gelijk zijn doorgereden. Ten tweede omdat de rijtijd een uur minder was dan googlemaps had aangegeven. Ten derde om dat ze in Portugal in een andere tijdzone zitten. Alles is dus een uur vroeger. Zo stonden we dus al om kwart voor twaalf voor de deur van ons appartement, terwijl we hadden geappt dat we er tussen twee een drie zouden zijn. Dus zijn we eerst maar wat gaan eten.
Het is hier best fris, zo hoog op de berg. De wind is hier niet zo hard als in Spanje want we zitten aan de lijzijde van het gebergte maar wel tussen de zeven- en achthonderd meter hoog. We hebben dus wel een gigantisch uitzicht.
Het appartement is prima, met een grote keuken, twee slaapkamers, een grote badkamer en een balkon met een magnifiek uitzicht.
Vanmiddag zijn we over de stadsmuur naar boven gelopen en hebben we genoten van het uitzicht.
Ik loop weer in een lange broek en een shirt met lange mouwen want in de wind en uit de zon is het best fris. Dat is eigenlijk best lekker, na al die Spaanse hitte. Alleen uit de wind in de zon krijg je het wel weer warm.
Ook heb ik al weer mijn favoriete Portugese biertje op. Ik moest wel weer even denken hoe dat ook al weer heette. Het is cerveja Bohemia.
Er is een minpunt aan het appartement. In de badkamer/wc gaat het licht automatisch aan en ik kan niet tegen licht als ik 's nachts naar de wc moet. Ik kan goed zien in het donker en door licht wordt ik dan helemaal verblind en ben ik meteen klaar wakker. Ik heb de sensor dus maar afgeplakt met ducttape (ik noem dat altijd eendeband maar dat vond Anneke niet erg duidelijk). Dat heb ik altijd bij me op vakantie sinds ik jaren geleden mijn bumper er half afgereden heb in een smal straatje in Italië.
We hebben nog tot elf uur op het balkon zitten kijken naar de lichtjes beneden en de sterren boven ons. Lekker onder een dekentje met een kersenlikeurtje die voor ons klaar stond als welkomstdrankje.

Zojuist even het verslag vanaf het begin gelezen. Het is weer een fantastische reis die jullie maken. Zelf heb ik, in 1989, met een vriend een rondreis door ongeveer heel Spanje gemaakt (en Gibraltar), incl een taalcursus van 2 weken in Almuńecar en de Alpujarra (Sierra Nevada). Ik bewaar er de beste herinneringen aan. Wat een land! Herma en ik hebben plannen om volgend jaar in dezelfde periode als jullie nu ook zo’n rondreis te maken, maar dan met een camper. Ik klop nog wel bij jullie aan voor tips! Benieuwd hoe jullie reis verder gaat, veel plezier nog! Groet’n oet Grunn.