Bologna

Italië, Bologna

Het is vandaag mooi weer. Er wordt van avond weer regen verwacht maar het is nu nog mooi. Ons hotel heeft betere dagen gekend en heeft een upgrade nodig. Het ontbijt was redelijk maar heel druk het was moeilijk een tafeltje te vinden ook de koffie was maar matig maar er was wel kaas ham en ei naast alle zoete dingen. De leenfietsen waren niks. We hadden € 100 borg betaald, kregen een slot en mochten twee fietsen gaan uitzoeken maar we konden geen twee goede fietsen vinden. Of het stuur zat los, of de standaard was niet goed, of de remmen deugden niet, of het spatbord liep aan, alle banden waten zacht, kortom we hebben de borg terug gevraagd en zíjn maar weer gaan lopen. Eerst naar een van de poorten vlak bij ons hotel en daarna naar het "Archiginnasio" , daar is het oude anatomische theater (een goede tip van mijn nicht) en de "Sala Stabat Mater". Deze zaal is zo genoemd omdat hier de eerste uitvoering was van de Stabat Mater van Rossini gedirigeerd door Donizetti. Albert Einstein heeft hier in1921 nog lezingen gegeven over de relativiteits theorie. Het was zeker de moeite waard.
Daarna naar de San Stevano. Eerst de verkeerde kant op omdat ik te veel vertrouwde op googelmaps maar dankzij mijn vertrouwde Locus map zijn we er toch gekomen. De San Stevano is ook niet te missen hier krijg je 3 kerken en 2 kloostergangen voor de prijs van één en het is nog gratis ook.
De Basiliek konden we niet in, die was alleen open om te bidden en het was mooi weer. Maar de rest is eigenlijk veel mooier. De basiliek is aan een heel oud kerkje gebouwd dat staat op de resten van een tempel gewijd aan Isis met de resten van een of andere heilige. Er aan vast zit weer een kerkje met de resten van de eerste Bologneese martelaren en er omheen zijn weer kloostergangen en andere heilige vertrekken. En het staat allemaal op een heilige bron. Ik was er al eens geweest met Jan. Toen mochten we ook de basiliek in en daar is ook nog een mooie crypte.
Na de lunch wilde we nog even de 'Duomo' in maar dat kon niet er was een of andere openluchtmis aan de gang en alles was afgezet en overal stonden carabinieri.
We rusten dus nu maar wat uit in het hotel om krachten op te doen voor Vanavond.
We hebben ons weer In de luren laten leggen door onze weerapp die pas regen voorspelde om 11 uur, maar om half negen begon het zachtjes en om kwart over negen stroomde het naar beneden. Gelukkig was het zo fris dat we toch onze jassen hebben mee genomen en Bologna is de stad met de meeste overdekte stoepen (colonnades) in de wereld dus we halen het wel naar het hotel. We moesten eerst Anneke's vestje op gaan halen bij het restaurant waar ze het vanmiddag had laten hangen, maar het grote plein was afgesloten en we moesten helemaal omlopen. Gelukkig had Anneke weer snel haar vestje terug en konden we wat gaan drinken. Het grote plein was afgesloten omdat het vandaag de dag van St Petronius is en dat is de heilige van Bologna. Daardoor moesten we omlopen en kwamen in steegjes die weer op het plein uitkwamen waar we niet verder konden. Uiteindelijk maar bij een bar gaan zitten voor een cocktail. Zowel mijn margarita als Anneke's aperol spritz bestond voornamelijk uit water. Ze waren wel heel duur. Dus op naar de volgende tent. We kwamen bij de mercato di mezzo. Oorspronkelijk een markt nu een hip food court ook van Eataly.. Hier was de spritz echt oranje dus probeerden we het opnieuw en hier waren de cocktails prima. We zaten zowaar naast een jong Nederlands stel die net aan hun Italiëreis begonnen. Dat was een leuke conversatie. Onze tweede leuke conversatie hadden we in het restaurant waar we gingen eten. De serveerster raakte niet uitgepraat toen we het hadden over kunst. Haar baas moest haar af en toe er opmerkzaam maken dat er nog meer klanten waren. Ze zit op de kunstacademie en ze vond het fantastisch dat ze een keer niet over voetbal hoefde te praten en dat wij zoveel reisden. Dat wilde ze ook.
Het restaurant serveerde ook "Stinco" dat klinkt niet zo smakelijk als het is. In Duitsland noemen ze het "zweinenhackse" en het is een super gare varkensknie. Het is veel bot ook vet en pezen maar het vlees ertussen is heel lekker mals en smakelijk. het is een van mijn favorieten en een specialiteit van de streek rond Bologna.
Ondanks de harde regen zijn we, dankzij de colonnades ,vrij droog in het hotel gekomen.

Tikje jaloers aan het worden....wat een prachtige en wetenswaardige dingen zijn jullie tegengekomen. Heerlijk... Die oude Romaanse en Middeleeuwse kerken en gebouwen herbergen op een eerlijkere manier de gevoelens en angsten uit die periode. Meer dan de Barok.

Henk Haarhuis 2020-10-05 11:26:38

Dat was weer een mooie rondleiding, Anneke en Hans!

Marjolijn 2020-10-05 12:16:23

Prachtig die middeleeuwse kerken, met die mythische beelden, Griffioen met een Leeuwen lichaam, gevaarlijke tijd de Middeleeuwen .heerlijk te lopen, door die oudheid.net of je terug bent in de tijd, Tijd Reizigers.

elizabeth 2020-10-05 16:13:02

Wat een prachtige zaal is het Archiginnasio he.Nog een paar fijne dagen !