Bayonne

Frankrijk, Bayonne

Toen ik vanochtend naar de bakker liep was het koud en nat. Er viel een miezerig regentje.
We zijn eerst op de markt wezen kijken. Die is op zaterdag rond de halle, de overdekte markt. Er lagen veel groenten, veel soorten sla, asperges, ook wilde groene, blette ( snijbiet), te veel om allemaal op te noemen. We konden ook nog drie vanillestokjes scoren. Die waren niet duur. De groenten wel. Er waren ook veel stalletjes van lokale producenten, kaas, wijn, melk, espelette (Basquische rode pepers) en nog veel meer. We hebben ook een puntzakje jambon de Bayonne gekocht om direct op te eten. Die ham is buitengewoon lekker. Er liepen natuurlijk ook gele hesjes, die hier rood en blauw waren, te flyeren tegen de pensioen plannen. Anneke heeft nog uitgelegd dat wij in Holland pas op onze zevenenzestigste met pensioen konden, maar dat maakte geen indruk.
Daarna naar de kloostergang bij de kathedraal en de kathedraal. Dat was gewoon de zoveelste kerk, alleen het ambulatorium was bijzonder, heel mooi beschilderd.
Toen was de botanische tuin aan de beurt die ligt op de ramparts, de verdedigingswerken. Het is maar een klein parkje in Japanse stijl maar best leuk met interessante planten.
We wilden ook wel even zien waar onze buren wonen, dat is in een groot appartementen complex naast het politie bureau.
We moesten om één uur weer bij ons appartement zijn, want toen ik vanochtend ging betalen voor het parkeren, dat is pas vanaf twee uur gratis op zaterdag, kon ik maar tot één uur voor zeven euro parkeren. Parkeren tot twee uur was een dagkaart voor twintig euro. En ik ben nou eenmaal een Hollander dus dan maar even terug om nog voor een vijftig er een uur bij te nemen.
Voor de lunch wilden we naar het Cafe du Marché, dat was ons door de buren aanbevolen. Dat zit in een klein zijstraatje, maar dat zat helemaal verstopt met mensen die er ook wilden eten, dat ging dus niet door. Overal zat het binnen vol, ook al omdat het een stuk kouder was dan gisteren. We konden alleen nog buiten eten op een terras aan de buitenkant van de markthal. Gelukkig was de regen opgehouden en hadden we ons weer Hollands gekleed.
Het eten was prima, niet erg haute cuisine maar lekkere baby inktvis voor mij en maigret de canard voor Anneke.
Omdat het weer niet erg mee zat zijn we maar het Baskische museum gaan bezoeken. Dat was best interessant en er groot dus daar hebben we de middag doorgebracht.

Leuk om te volgen! Genieten!

Margriet 2023-04-30 08:29:45

Prachtige bloemen.Leuk om alles zo te volgen.Goede reis verder

Marja 2023-04-30 09:01:26

Fijn om weer met jullie mee te mogen reizen. Een goede reis.

Yvonne v.d Hooven 2023-04-30 09:35:03

Prachtige bloemen, mooie foto Anneke die de groenten Juwelen bewonderd.genieten van het leven.