Naar Gijon

Spanje, Gijón

Na het ontbijt hebben we de auto opgehaald en zijn we uit Á Coruña vertrokken. We zijn eerst naar Cudillero gereden. Volgens de receptioniste van het hotel was dat een mooi stadje en dat lag op onze route. Het is een havenplaatsje gelegen in een dal. We hebben er gelunched.
Om kwart voor drie waren we in Gijon.
Na een uurtje gerust te hebben zijn we de stad in gegaan. Dat was een uurtje te vroeg want het begint hier pas om vijf uur te leven. Dan gaan de winkels en musea weer open. Er zat dus niets anders op dan eerst maar wat te gaan drinken op een van de weinige terrasjes die wel open waren.
Het weer is hier nog goed. Uit de wind is het prima, in de wind wel wat frisjes. Voor vanavond verwachten ze hier wel regen.
We hebben een mooie wandeling gemaakt. Net als in Á Coruña ligt de oude stad op een schiereiland. Dat is hier wel wat hoger en er ligt een groot fort. Zonder behulp van een bus zijn we toch boven gekomen. Je hebt daar een mooi uit zicht. De ene kant op over de stad, de andere kant op over een industriegebied, en de derde kant op kijk je uit over de oceaan.
We zijn ook nog de winkelstraat in geweest die ligt vlak naast ons hotel. Vijftig procent van de zaken vind je ook in Breda en zeker tachtig procent is gericht op een vrouwelijk publiek. Daarvoor hoef je echt niet naar Spanje te gaan.
Het laat je alleen zien dat het grootkapitaal de hele wereld overneemt.
We hebben dus maar een authentiek Asturisch restaurant opgezocht in de oude stad. Bijna waren we verleid door een Indiaas tandoori restaurant, want na vier weken Spaans wil een mens wel eens iets anders, maar daar werd geen alcohol geschonken, en wij kunnen niet zonder. Zo kwamen we terecht in een sidreria. Gelukkig hebben ze naast cider ook bier en wijn, want de cider is mij veel te zuur. Je moet daar echt een local voor zijn om dat te appreciëren. Toen wij daar om acht uur naar binnen gingen zat er nog niemand maar na anderhalf uur zat het er barstens vol. Iedereen drinkt cider. Dat wordt ingeschonken uit een fles zo'n meter boven het glas. Steeds op de zelfde plaats. Ze schenken ook maar een bodempje in en dat moet je dan in een teug achterover slaan. Dat lukt mij met de brandy die ze hier schenken nooit. Zelfs als ik er op tijd bij ben om aan te geven dat het genoeg is, schenken ze zo veel in dat ik het nooit helemaal op krijg. Dat is eigenlijk met alles wat we hier krijgen. Zelfs als we een kleine portie nemen en dat met ons tweeën opeten kunnen we het niet op.

Het internet in dit hotel is erg slecht. Ik krijg niet alle foto's er in. Van avond probeer ik het weer in Bilbao.