Naar Bayeux en Ouistreham

Frankrijk, Bayeux

Om negen uur was alles ingepakt maar we konden pas om tien uur vertrekken. We moesten wachten op de appartement beheerster want bij aankomst had Anneke gezegd dat we pas om half tien zouden vertrekken. Anneke is blijven wachten en wij zijn vast de koffers naar de auto gaan brengen en koffie gaan drinken.
Iets voor twaalf waren we in Bayeux A F&N zijn het tapistry gaan bekijken. Ik heb dat al een keer gezien en ben het stadje ingegaan. Er was een mooie watermolen en natuurlijk de kathedraal. Vooral de crypte is erg mooi.
Bij de watermolen waren ze net bezig de stuwen open te draaien. Het rad stond hard te draaien en twee mannen waren bezig om de stuwen die er voor zorgden dat het water langs het rad liep open te zetten. Daar kon ik dus mooi een video van maken. Pas toen ik even later een foto van de kathedraal maakte zag ik in de zoeker van mijn camera de mededeling "Geen Kaart". Die had ik dus in de laptop laten zitten toen ik mijn foto's over zette.
Gelukkig heb ik altijd een reserve SD kaart in mijn cameratas zitten. Ik weer terug naar de watermolen om een nieuwe video te maken, maar toen ik daar aankwam stond het rad stil en waren de mannen verdwenen. Het enige wat ik nog kon doen was wat foto's maken.
De huizen zijn hier weer anders dan in Rouen. Je ziet hier nauwelijks meer vakwerkhuizen, het is allemaal natuursteen.
Ik vond nog een vakwerkhuis. Dat stond dan ook in de michelinapp als een van de highlights van Bayeux
Na de lunch begon het donker te worden en we zaten net weer in de auto toen het begon te plenzen. Bij de Amerikaanse begraafplaats boven Omaha Beach regende het nog behoorlijk, maar toen ik eenmaal mijn regenjas aan had werd het droog.
Het was er best druk voor een dag in september en het is best indrukwekkend, al die kruizen.
Toen richting hotel. Nog even gestopt in Arromanches-les-Bains om naar de Artificial Harbour te kijken die ze hier na d-day hebben aangelegd en om wat te drinken.
Het hotel was al gesloten toen we aankwamen maar we hadden daar al een SMSje over gekregen met de code voor de voordeur. Het is hier een echte badplaats en omdat het september is, is er al veel dicht. We kregen nog een flinke onweersbui maar toen die was over gedreven zijn we naar het strand gewandeld en hebben we een restaurant gezocht.
We hebben met z'n drieën een grote schotel zeevruchten (oesters, garnalen, wulken en langoustines) genomen als voorgerecht. Anneke had liever foie gras.
Daarna een souris d' agneau. Volgens googel waren dat lamscoteletten maar het leek meer op de Jarret die we gisteren hadden. Het was in ieder geval wel lekker.