Piacenza

Italië, Piacenza

Het appartement bevalt ons wel, alleen hadden we vanochtend geen warm water. Gisteren trouwens ook niet maar dat hadden we niet gemerkt, want toen wilden we nog niet onder de douche. We hebben hier een open afgesloten parkeerplaats, een soort ommuurd binnenplaatsje. Daar zit ook de verwarming. Ik zag al gauw dat de druk op 0 bar stond en je hoeft geen verwarmingsmonteur te zijn om te weten dat hij het dan niet doet. Dus maar gebeld met het hotel en die zouden iemand sturen. Eerst een heerlijk ontbijt met eieren en spek gegeten, toen in de buurt koffie gaan drinken en toen we terug kwamen was er weer warm water en stond de druk weer op 2 bar..
De Duomo was ons volgende doel, maar toen we daar naar toe liepen bleek er markt te zijn en daar kunnen we nooit zomaar aan voorbij gaan. Het meeste was kleding maar er was een hoek met groenten en andere levensmiddelen. Er lagen manden vol gedroogd eekhoorntjesbrood in verschillende kwaliteiten. Dat kunnen wij niet zomaar laten liggen en we hebben een ons gekocht. Dat lijkt niet veel maar is best een grote zak.
De Duomo was best mooi en van binnen veel groter dan hij van buiten leek. Er waren veel fresco's en een grote crypte.
Toen geluncht en naar de Po gelopen die langs de stad stroomt. Dat was best een eindje lopen en er was niks te beleven. De Po loopt hier om een eiland heen maar na de eerste bedding geloofden we het wel, We zijn er maar vanuit gegaan dat aan de andere kant van het eiland er ook veel grijs water stroomt.
Op de terugweg kwamen we langs het palazzo van de Farnese familie, Die zijn hier in de streek heel belangrijk geweest en dat kon je wel zien aan het palazzo.

Als je toevallig nog een zakje funghi porcini voor mij kunt scoren.......

Lia 2020-10-07 16:19:40

de markt is al dicht maar we kijken morgen wel even

annekeenhans.op.reis 2020-10-07 21:18:45

Mooi, zowel Piacenza als de Duomo. Van welke schilder is dat indrukwekkende laatste avondmaal?