Rond Mérida

Spanje, Mérida

Vandaag hebben we een tochtje met de auto gemaakt, Eerst naar een meer in een natuurgebied. Gisteravond heb ik een tochtje uitgezet. Naar dat natuurgebied kon ik maar één weg vinden dus die hebben we maar genomen. Het is een smalle weg maar wel verhard. Toen we die weg in wilden rijden stond er een auto midden op de weg die ons duidelijk maakte dat we even van de weg af moesten parkeren op een uitrit. Even later kwam er een grote vrachtwagen vol kurk voorbij en konden we doorrijden. Nog geen kilometer verder kwam een tankauto ons tegemoet. Niet zo groot als de wagen met kurk maar wel erg groot voor een smalle weg. Wij durfden niet van het asfalt af want in de berm was een diepe geul. Hij gelukkig wel en zo konden we er toch net langs.
Het stuwmeer reden we eerst voorbij. Alle kaarten gaven aan dat de weg eindigde bij het meer, maar de weg eindigde niet. Volgens onze navigatrice reden we ook in de bush. Pas toen we achter ons in het dal een meer zagen liggen zijn we omgedraaid. We zagen toen ook waar de kurk vandaan kwam want we zagen overal ontkurkte kurkeiken.
Daarna zijn we naar Medellin gegaan, daar is Hernán Cortés geboren, dat is de Jan Pieterszoon Coen van Spanje. Hij heeft Mexico veroverd. Hier zijn ze daar nog steeds trots op.
Wij gingen er heen omdat er een Romeins theater en een brug is. De brug is er nog steeds maar het theater was niet veel meer. Er is wel een imposant kasteel. We zijn maar niet naar boven gelopen want het zag er nogal gesloten uit.
Toen weer verder. We kwamen door een heel vlak gebied, met veel irrigatie, waar van alles verbouwd werd. We zagen rijst, aardappelen, en nog veel andere gewassen die we niet konden thuisbrengen. Ik denk dat hier vroeger een heel groot meer is geweest.
Ons één na laatste punt was een Neolitsch graf een soort hunebed ( of Dolmen) , maar dan nog als grafheuvel. We moesten er wel nog een stuk voor lopen in de brandende zon. Gelukkig hebben we nog paraplu's in de auto liggen en die kan je ook heel goed als parasol gebruiken. Het is toch nog best een opgave maar we volbrengen het.
Als laatste gaan we naar een Romeins stuwmeer. Dat het Romeins is zie je nergens aan maar hier vandaan liep een van de aquaducten naar Mérida.
Terug in het hotel willen we natuurlijk gelijk even in het zwembad plonzen. Maar dat is dicht. Niet dat het gesloten is, maar iemand die bij het zwembad zit heeft de deur dicht gedaan en vanuit het hotel kan je het niet openen. Eerst bonzen we nog op de deur maar men doet niet open. Iemand van het hotel moet eerst door een zij raam gaan vragen of ze de deur willen openen. Dat is toch vrij vreemd geregeld. Hoe doen ze die deur dan 's morgens open??